Moartea unui cronicar si patimitor al Gulagului Romanesc: CICERONE IONITOIU

27-01-2014 3 minute Sublinieri

cicerone

Cicerone Ioniţoiu(născut la 8 mai 1924) contrazice, prin întreaga sa existenţă, teza despre lipsa de reacţie a românilor faţă de teroare şi înjosire.Este păcat că nu l-a cunoscut Emil Cioran, poate că şi-ar fi schimbat verdictele morale drastice la adresa ţării lui de origine. Este, de asemenea, regretabil că nu a căutat prilejul să-l cunoască Horia-Roman Patapievici, fiindcă dacă i-ar fi citit cărţile sau măcar ar fi vorbit cu el, şi-ar fi retras fie şi doar o parte dintre afirmaţiile despre jeturile de urină ale străinilor sub care ar fi stat supuşi, de-a lungul istoriei, românii. În general (dar asta s-a mai spus de nenumărate ori) sunt riscante afirmaţiile generalizatoare.

Cicerone Ioniţoiu s-a opus cu dârzenie, decenii la rând, regimului comunist din România, impus de sovietici, şi a făcut ani grei de închisoare pentru că s-a opus. Nimic nu l-a descurajat. Însuşi faptul că în „dosarul” său există două  sentinţe de condamnare la temniţă, una din 1950 şi alta din 1962, dovedeşte o impresionantă consecvenţă. În anii de detenţie, a avut o „comportare rea” (cum scrie într-o fişă de caracterizare întocmită de oamenii Securităţii).Apoi, după eliberarea din închisoare, n-a încetat să protesteze, înfruntându-l deschis pe Nicolae Ceauşescu, considerând că face parte în continuare din Partidul Naţional Ţărănesc (în care s-a înscris încă din tinereţe), adunând informaţii, pentru a le salva de la uitare, despre toţi cei care au fost torturaţi sau omorâţi în închisori din motive politice. 

Când laţul Securităţii s-a strâns în jurul său, când a înţeles că urmează să fie lichidat, a cerut energic să plece din România şi a obţinut în acest scop sprijinul unor români din exil, al preşedintelui de atunci al Franţei, Valéry Giscard d’Estaing, al unor congresmeni americani. A reuşit să plece, în 1979, ducând cu sine, ascunse în pingelele pantofilor, microfilmele fişelor referitoare la victimele regimului comunist. Iar în Franţa a luptat mai departe (deşi sănătatea i s-a şubrezit între timp, iar alţii în situaţia lui şi-ar petrecut viaţa prin case de odihnă şi sanatorii) cu amnezia colectivă, publicând zeci de cărţi de istorie şi culegeri de documente, printre care extraordinarul Dicţionar al victimelor terorii comuniste, în 11 volume (toate publicate de Editura Maşina de scris).

Un luptător plin de curaj

Cicerone Ioniţoiu a fost un mare om, un caracter, un luptător anticomunist plin de curaj, care, în mod consternant, nu apare aproape niciodată pe listele de „dizidenţi” (liste a căror sărăcie o tot deplângem). În memoriile sale către Ceauşescu nu făcea aluzii timide la ce se întâmplă în România, ci descria tranşant, necruţător caracterul criminal al acţiunilor partidului comunist, rolul nefast jucat de acest partid în istoria României:

„Se împlinesc 35 de ani […] de la decretul de amnistie care s-a dat în 1944 şi de care au beneficiat cei 5.463 de antifascişti internaţi între 1940-1944 printre care aţi fost şi dumneavoastră, ca mulţi alţii din conducerea de azi. Cu toţii aţi cunoscut regimul de asuprire fizică şi morală la care face aluzie Lucreţiu Pătrăşcanu în expunerea de motive a decretului de amnistie, dar aţi uitat prea repede, fiindcă, fie vorba între noi, n-aţi fost asupriţi şi aţi stat ca în pension, în aşa-zisa detenţie.

Din cele patru partide recunoscute de Naţiunile Unite, la numai şase luni s-a desprins din coaliţie Partidul Comunist şi la 6 martie 1945, cu ajutor străin (săvârşind actul de trădare naţională a poporului român) s-a impus unou regim mai dictatorial şi mai draconic. […]

Nesiguranţa zilei de mâine s-a generalizat la toţi de jos în sus şi toate comprimările, retrogradările, remanierile, redistribuirea forţei de muncă sau desele reaşezări nu au dus la însănătoşirea vieţii publice. Acest haos a fost posibil deoarece nu s-a folosit sistemul de selecţie profesională după capacitate, caracter şi putere de muncă.

În acest infern pământean s-au dezlănţuit toate forţele diabolice din om, mânate asupra unor oameni care credeau în libertate, dreptate şi doreau ca singura armă de luptă să fie cuvântul scris şi rostit în apărarea demnităţii, cinstei şi onoarei.

S-au practicat schingiuiri dintre cele mai rafinate, elaborate cu ajutorul Ministerului de Interne la Piteşti, Gherla, Jilava, generalizându-se asupra tuturor închisorilor şi lagărelor, culminând la Peninsula, Midia, Tg. Ocna, Sighet, Râmnicu Sărat şi folosindu-se metode ce nu sunt cu nimic mai prejos decât cele folosite în lagărele de exterminare naziste.

S-au petrecut lucruri inimaginabile pentru o minte sănătoasă.

Sub acest regim barbar de schingiuire şi muncă forţată timp de 20 de ani cât a durat prima etapă, au căzut mulţi, foarte mulţi, de ordinul câtorva sute de mii, îngroşând numărul celor morţi pentru pământ, libertate şi cuvânt.”

Semnatarul plângerii către Ceauşescu descrie, apoi, atmosfera de teroare în care trăiesc în continuare românii şi afirmă explicit că, practic, ţara întreagă s-a transformat într-un lagăr, înconjurat de un gard de sârmă ghimpată. Este greu să ne imaginăm furia trăită de dictatorul comunist sau de acoliţii săi citind asemenea fraze.

Într-un volum de Memorii, Cicerone Ioniţoiu îşi poveste viaţa, dar povesteşte, simultan, şi ce soartă a avut România după instaurarea cu forţa, de către ocupanţii sovietici, a comunismului. Este ca şi cum istoria recentă a României ar fi făcut parte din biografia sa. Şi chiar a făcut parte. În conştiinţa lui Cicerone Ioniţoiu era cuprinsă întreaga suferinţă a românilor. Pe vremea când era schingiuit de Alexandru Nicolschi însuşi, iar acesta îşi bătea joc de calitatea de student la Istorie a tânărului, explicându-i batjocoritor că istoria României o vor scrie ei, comuniştii, Cicerone Ioniţoiu a jurat în sinea lui că, dacă va supravieţui terorii, va povesti el însuşi, în cărţi, ce s-a întâmplat în realitate. Şi şi-a îndeplinit jurământul. 


Categorii

1. DIVERSE, Inchisorile comuniste/ Crimele comunismului

Etichete (taguri)

, , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

3 Commentarii la “Moartea unui cronicar si patimitor al Gulagului Romanesc: CICERONE IONITOIU

  1. Aceasta istorie trebuie predata in scoli inca din ciclul gimnazial.
    Societatea civila, parintii, trebuie sa puna presiune asupra celor ce viseaza la viitoarele portofolii guvernamentale, pentru a include in programa scolara capitolul represiunii comuniste.
    Romania nu se poate vindeca dupa traumele suportate constient sau nu de-a lungul a 7 decenii, perpetuand miciuna, si ignorandu-si victimele si eroii.
    Nu mai departe de ieri, pe postul national de televiziune Petre Roman,
    Tariceanu , Dudu Ionescu si telefonic, Ion Iliescu, au depus marturie mincinoasa despre ceea ce s-a intamplat in 28 ianuarie 1990.
    In acea zi, reprezentantii Partidelor Istorice, fosti detinuti politici, au fost umiliti, batjocoriti practic de urmasii fostilor lor calai, erijati in protectori. “Clasa muncitoare” ( “IMGB face ordine!) punea in strada presiune asupra lui Corneliu Coposu,Sergiu Cunescu si Radu Campeanu dispretuiti doar pentru ca erau batrani, lipsiti de farmecul idolului fetelor de la Apaca, banuiti de a nu fi mancat salam cu soia.
    Imaginea lui Corneliu Coposu “salvat” de Petre Roman, protejatul familiei Ceusescu, este una din cele mai revoltatoare imagini consemnate de istoria contemporana noua.
    Este o rusine faptul ca nici dupa un sfert de secol, politicienii romani si cei ce au ascultat ordinele primite prin securisti, nu sunt capabili sa isi ceara iertare, sa isi marturiseasca vina de a fi ingenunchiat din nou poporul roman prin minciuna si necuviinta.
    Prin copii ne vom putea mantui dar pentru a junge la aceasta stare, trebuie sa ii crestem in adevar si respect pentru cei ce si-au iubit tara si credinta mai mult decat propria viata.

  2. Nu ma astept de la acesti tradatori de nam sa isi ceara vreodata iertare – nu o fac altii, mai putin manjiti. Dar da, este intr-adevar o rusine ca NOI, cei care stim, continuam sa ii votam, facand jocul uneia sau alteia din tabere, in loc sa ii lasam sa se sfasie intre ei si sa refuzam sa le dam gir pentru toate crimele si furturile prin votul nostru.

    In loc sa pledam pentru amendarea absenteismului, mai bine am pleda – pas cu pas, prin inoculare (in sensul cel mai onest al cuvantului) in mentalul colectiv a ideii LEGITIMARII VOTULUI NEGATIV. Sa vedem, ce o sa se intample cand se va prezenta 10% din populatie la vot – respectiv sotiile, bunicile, verisorii si acolitii ‘lor’?? Tindd sa cred ca o reactie la un astfel de precedent va exista, inclusiv pe plan international.

    Ma simt manjita pentru fiecare stampila de vot pe care am aplicat-o din 2000 incoace, cand deja iluziile mele se spulberasera. O resimt ca pe o participare la jaful colectiv.

  3. on second thought: pe de alta parte, fara o alternativa, risti sa te astepti la cine stie ce initiative de `patronaj international provizoriu’, pt. gestionarea crizei. Asa ca tot la rugaciune ma intorc… rugaciune pentru curatirea tarii de tradatori, pentru curatirea si intarirea neamului, pentru luminarea noastra a tuturor si pentru aflarea unor oameni puternici si vrednici care sa preia fraiele. Zic si eu, polemizand cu mine insami…

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare