Legea nouă a sănătății a fost aprobată discret pe fundalul scandalului legat de referendum. Mi-aș dori să o aud explicată și dezbătută pe acest forum de oameni imparțiali, pentru că este de importanță maximă pentru români. Este o lege bună? O lege proastă? Cum va influența buzunarul unui bugetar de vârstă medie cu probleme de sănătate?  Este bine să fie aprobată o lege atât de importantă în situația când România are un președinte suspendat și unul interimar?

Ce model urmăm?

Mi-aș dori din suflet ca Romania să urmeze sistemul public medical din Anglia, Franța și Canada și nu pe cel din America, unde privatizarea sistemului medical și asiguratorii au dus la escaladarea prețurilor pe culmi aberante și la scăderea multor indici de sănătate sub nivelul celor din Cuba, unde se practică medicina de stat.

Când m-am stabilit la New York in 1998 am fost uimita sa descopăr ca asigurarea medicala dentara asigura doar plombele din amalgam, si ca orice plomba din porțelan trebuia plătita suplimentar. Așa ca rareori le comanda cineva.  Iar eu, si majoritatea Bucureștenilor trecusem pe plombe de porțelan incă de pe vremea lui Ceausescu!

Am descoperit apoi ca o noapte la un spital privat costa până la $4500 de dolari, mult mai mult ca la Waldorf Astoria, deci cinci nopți pentru cea mai banala operație înseamnă $25,000. Că o radiografie la cap care in Romania costa 100 de lei, la New York cu același aparat, costa, cu toata privatizarea si concurenta, $5000 de dolari; și în fine că un tratament de cancer costă în medie jumate de milion de dolari pe an. Sistemul te obliga sa cumperi asigurare de sănătate, care ajung  pot ajunge la suma de $2500 pe lună pentru un pensionar cu pensie de $2000, obligându-l să își ia un serviciu (Fahrenheit 911, anyone?) , altfel este în incapacitate de plată. Doresc românii să se îndrepte spre asta?

În SUA, lobbyul din industria sănătății a făcut eforturi majore să evite introducerea de către Președintelui Obama și de către Congres în ultima reforma a sănătații a așa numitei ‘public option’ –  program de stat care ar fi intrat in competiție cu sistemul privat de asigurări — tocmai din motivul ca ar fi fost mai ieftin și mai uman. Sunt convinsă că și în România acest lobby a lucrat eficient.

A rămas acest public option integral în sistemul medical românesc pentru cei ce nu doresc asigurări private sau nu și le permit?

Medicina americană super performanta este in mare măsura un lucru de care beneficiază cei bogați si un procent mic al populației. Partea nevăzuta a sistemului medical privatizat american este ca 43 de milioane de americani nu au bani de asigurare medicală, ca unul din 3 angajatori nu oferă asigurare medicală pentru că sunt atât de scumpe ca nu isi permit. Iar cei care își permit adesea intra in faliment cum s-a întâmplat in industria auto pentru ca 2500 de dolari din prețul fiecărei mașini fabricate in SUA reprezintă doar cheltuielile pe asigurare medicala. Noua reformă a lui Obama aprobată de Curtea Supremă de justiție este nepopulară pentru că ii obligă pe americani să cumpere asigurări private. știu fiind că CEO-ii unor astfel de firme au compensații până la 100 de milioane de an.

Mi-as dori să invit autorii de pe contributors.ro să discute noua lege a sănătății și să dezbată miturile de mai jos:

1 – Este privatizarea totală a medicinii un lucru bun? Sau din contra, medicina trebuie sa rămână in sfera-non profitului, cu un sector privat paralel opțional, pentru cine își permite? Experiența din SUA arată că introducerea asiguratorilor și privatizarea totală a medicinii este imorală. Daca aplicăm principiul cererii si ofertei, unui om bolnav de cancer de pilda ii poți cere ORICE suma pentru tratament și este obligat sa se angajeze sa o plătească, chiar daca suma ceruta reprezintă de 10 sau 100 sau 1000 de ori mai mult decât tot venitul lui anual.  Un om care are nevoie de ambulanță poate cu ușurința să fie silit sa plătească oricât, cu tot venitul pe o luna sau două, si să achite datoria în rate tot anul.

2 -  Duce privatizarea medicinii la eficientizare si scăderea preturilor? Din nou, experiența din Statele Americii – tara care cheltuiește cel mai mult pe medicina dar cu cele mai slabe rezutate-raspunsul este un categoric NU. In mod paradoxal, medicina este singurul domeniu unde concurenta nu duce la ieftinire ci la mărirea preturilor. Chiar si in București unde au apărut multe cabinete private, prețul mediu al unei consultații a crescut de la 30 de lei in 2006, la 111-114 lei in 2012, asta in condițiile in care km la taxi a rămas in 2012 la același preț ca in 2006. In plus, sistemul de asigurare introduce un mare overhead birocratic.

3 – Îsi pot permite românii un serviciu de asigurări ca în Germania, având salarii de 10-20 de ori mai mici? Cum va afecta noua lege a sănătății – cu cifre exacte – oamenii cu venituri medii și mici care de vârstă medie sau înaintată cu probleme de sănătate?

4.  Se fură mai puțin într-un sistem privat cu case de asigurare medical? Ziarele americane sunt pline de articole despre diverse scheme frauduloase si de doctori care ordona teste fie imaginare fie inutile pentru a deduce mai mult bani de la asiguratori. De asemenea, profitul asiguratorilor vine tocmai din mărirea procentajului de cereri respinse si din mărirea anuala cu 10-25% a taxelor lunare de asigurare.

În concluzie, aș dori să subliniez că sănătatea este o problemă națională de prim rang peste tot în lume, și că oamenii sunt la fel de nemulțumiți de starea lucrurilor la New York și la București, doar cauzele sunt diferite.

Exista presiuni enorme și interese de miliarde din partea diverselor cartele din domeniul sănătății -  fabricanți de medicamente, echipament medical, rețele de spitale private, și asiguratori – pentru transformarea sănătății într-un business ca oricare altul și privatizarea integrală a sănătății.

In mod cert legea privatizării medicinii o sa fie re-propusa in viitor in diverse variante, sub diverși președinți, guvernări, si partide, sub presiunea grupurilor de lobby. In America aceste grupuri de lobby medical au practic ‘in buzunar’ toate guvernările, congresele, și ambele partide politice prin donații generoase către ambele tabere in campaniile electorale. După alegeri, grupurile de lobby cheltuiesc sume astronomice cu diverse formule de ‘șpaga legalizata,’ în timp ce din ce in ce mai mulți americani sunt falimentați de sistemul medical privat ne-corelat cu veniturile mici și mijlocii.

Nenumărate articole din The New York Times și din forumurile de discuție aferente arată că țările în care statul a rămas administratorul principal al sistemului medical, cum ar fi Canada, Anglia sau Franța oamenii sunt mult mai mulțumiți decât în țările cu medicină total privatizată care duce la escaladarea prețurilor.

Romanii trebuie sa analizeze diverse sisteme de sănătate si cum funcționează pentru marea majoritate, să se uite cu mare atenție la noua lege, și aleagă cu prudența orice schimbare.

Am consumat multe minute din viata pentru a analiza proiectul de reforma propus de Ministerul Sanatatii, asa cum am facut-o si cu proiectul propus in 2006 (Nicolaescu) si cel propus anul trecut (Basescu/Vladescu/Paunescu). M-am opus de fiecare data, din diferite motive, devenind un fel de “Gica contra”. Nu are nici o importanța ca timpul mi-a dat sau imi va mai da dreptate. Nu mai am timp.

Mai devreme sau mai tarziu imi va veni si mie randul sa ma confrunt in calitate de pacient cu un sistem care ucide. Am profunda insatisfactie ca timpul consumat de mine, un cetatean oarecare, a fost irosit in van. Analizele nu folosesc la nimic daca nu are nimeni urechi sa le auda si mai ales dorinta sa le asculte. Noi, ca natiune, nu am facut nici macar un pas inainte pe calea oferirii unei sanse mai bune milioanelor de romani care ajung in momente de restriste la mana sistemului sanitar din Romania.

De 6 ani ne aflam pe o cale gresita, guvernele, unul dupa altul, se intrec intr-o competitie de aburire si de mintire a unei populatii, pe alocuri ignoranta, pe alocuri dezinformata, dar din ce in ce mai putin nepasatoare la subiect, iar in loc de a aborda fatis adevarul diversi strategi politici se chinuie sa gaseasca un ambalaj pentru un “vedeti, noi macar am incercat!”.

Sanatatea romanilor de afla intr-un dezechilibru major intre aspiratii si saracia noastra ca tara. Ascunderea adevarului face ca unii, putini, norocosii, descurcaretii, cei cu o minima dare de mana, sa beneficieze de ingrijirile de care au nevoie, in timp ce restul, imensa majoritate, sa se multumeasca cu putin sau chiar cu nimic din sansa lor la viata.

Aceasta “reforma” nu difera cu nimic de precedentele doua propuse. Este o manifestare a dorintei de a da impresia ca se face ignorand orice beneficiu pentru bolnavi. Nimeni nu impiedica guvernul sa dea drumul informatiilor reale despre cate servicii se consuma, cum se consuma, cine beneficiaza, cine castiga si cine pierde. Nimic nu opreste Guvernul, oricare ar fi el, sa scoata de pe lista de cheltuieli medicamente sau tratamente ineficace sau mult prea luxoase pentru puterea noastra de cumparare, pentru a nu afecta interesele economice ale unuia sau altuia, ignorand faptul ca pana si cele mai ieftine medicamente au ajuns sa lipseasca din spitalele noastre pentru ca risipim milioane pe cele scumpe achizitionate fara nici o regula. Nimeni nu s-a opus acreditarii spitalelor din Romania pentru a putea sti, atunci cand suntem nevoiti sa ne internam, daca ne incredintam viata unei unitati sanitare adevarate, sigure, dotata cu toate cele sau ne jucam viata la ruleta! Si totusi, acest proces este permanent sabotat tocmai de Guvern, pentru a nu fi obligat sa investeasca in renovarea si adecvarea acestora. Nimic nu ne impiedica sa ne luam masuri pentru ca medicii si asistentele noastre sa nu ajunga sa plece in bejenie, de nevoie, fiindu-le clar ca viitorul in aceasta tara nu suna bine.

Aceasta competitie de asa zise reforme trebuie sa inceteze. Costul il reprezinta mii si mii de vieti pierdute fara rost.

Astazi ni se propune din nou o lege, care va intra in vigoare, conform termenelor, candva, peste 2-3 si chiar 4 ani.

Cer, Guvernului, pentru a cata oara,sa adopte masuri care nu necesita elaborarea unei noi legi. Cer Guvernului sa dea drumul la informatie ACUM! Lasati-ne sa vedem adevarul in fata si soluțiile vor veni de la sine! Lasati pacientii, dar mai ales pe cei care nu sunt inca bolnavi, sa vada realitatile din sanatate. Nu ne mai mintiti, nu ne mai amanati! Indecizia dumneavoastra ucide!

Potrivit noului proiect al Legii sanatatii, romanii vor fi nevoiti sa plateasca o contributie mai mare, in cazul in care au in familie persoane care nu obtin niciun fel de venit si care, prin urmare, nu contribuie la Sanatate. Pana la noua Lege a Sanatatii, romanii co-asigurati sau cei care erau scutiti de la plata taxelor beneficiau de servicii medicale pe baza solidaritatii, fara sa plateasca cineva vreun leu pentru ei.

In viitor, insa, chiar si acestia vor fi nevoiti sa devina asigurati si sa aiba taxa platita, fie de catre rude, fie de catre stat, in cazul in care rudele nu isi pot permite.

Ministerul Sanatatii si-a propus sa adune banii de la toti romanii, deoarece trebuie evitat deficitul din sistem. Conform Realitatea Tv, acest deficit se ridica la aproape trei miliarde de lei.

In acest sens, orice roman salariat care are rude ce nu obtin venituri, va fi nevoit sa plateasca pentru acesti membri ai familiei. Concret, orice salariat va plati, pentru maxim trei co-asigurati, suma de cate 5,5% din salariul minim pe economie, in conditiile in care respectivul are un salariu de cel putin doua ori mai mare decat doua salarii minime pe economie. In cazul in care venitul sau este mai mic, sumele vor fi platite din bugetul de stat.

“In momentul in care exista o categorie de persoane care este scutita de la plata contributiei, dar beneficiaza de serviciile de asigurari de sanatate, in situatia in care aceste persoane erau scutite prin legi speciale, proiectul de lege spune ca pentru ele va trebui sa plateasca statul, la minimum posibil, adica cota procentuala se aplica la salariul minim pe economie”, a declarat Calin Alexandru, director asistenta medicala in cadrul Ministerului Sanatatii.

Cei care vor fi vizati in mod direct si inevitabil de aceste modificari din noua Lege a sanatatii se numara somerii, persoanele cu handicap, veteranii, vaduvele de razboi, persoanele persecutate politic, invalizii, revolutionarii, preotii sau detinutii, pentru care insa platile vor fi facute din bugetul de stat.

Bolnavii trebuie sa pregateasca mai multi bani cand vor merge la farmacie. Sute de medicamente au fost considerate nerentabile si retrase de companii de pe listele de compensare. In aceste conditii, pacientii vor da zeci de lei in plus la o reteta, pentru ca produsele similare ramase pe liste sunt mai scumpe. Numai in ultima luna, 163 de produse au disparut de pe listele de compensare.

Vorbim de medicamente pentru care bolnavii plateau mai putin cu 50% si chiar cu 90%. Sunt medicamente pentru inima, antireumatice, antinflamatoare, dar si antibiotice si unele citostatice.

Majoritatea, sustin cei de la Casa de asigurari, au echivalent terapeutic, insa in farmacii multe nu se gasesc, pentru ca nu au mai fost importate. Iar acolo unde exista un produs similar, dupa compensare, contributia suplimentara a pacientului creste de la cativa lei la 100 de lei. Motivul companiilor? Le-am retras pe cele ieftine pentru ca nu aduc profit. Cu un bilet in mana, doi tineri cauta un medicament pentru mentinerea ritmului cardiac. La a patra farmacie din Capitala primesc acelasi raspuns: nu se gasesc nicaieri!

Pacientii se confrunta tot mai des cu aceste situatii. Altii se trezesc de la o luna la alta ca au de platit in plus diferenta la reteta compensata. Medicamentele ieftine dispar de pe lista, iar cele ramase, mult mai scumpe, incarca nota de plata a bolnavului. La un produs pentru tratarea ulcerului, la o compensare de 90%, contributia bolnavului era de 2 lei.

Odata exclus de pe lista, omul va lua un produs similar pentru care diferenta de plata va fi dubla. Exista si varianta fara reteta, la pretul de raft. Numai in ultima luna 163 de produse au fost excluse de pe lista de medicamente compensate. Numarul medicamentelor excluse s-ar putea dubla, ameninta producatorii. Ei nu s-au inteles cu autoritatile in privinta taxei clawback, prin care sunt obligati sa vireze la bugetul statului o suma egala cu 35 % din cifra de afaceri.Medicamentele excluse din listele de compensare, le gasiti in documentul atasat.

Download

lista medicamente scoase de la compensare

Legaturi: