Parintele aroman Dumitraq Veriga: „EU NU POT SA FIU TRADATOR DE NEAM!”

26-11-2011 1 minut Sublinieri

În Albania, comunitatea aromânilor numără în jur de 300.000 de persoane, ceea ce înseamnă aproape 10% din populația întregii țări. În ciuda acestui fapt, comunității aromânilor nu îi este recunoscut statutul de minoritate etnică, ci doar culturală. Părintele Dumitraq Veriga, singurul preot român din Albania, la Korcea – în sud-estul țării -, i-a povestit lui Ștefan Popescu, într-un interviu la fața locului, despre intensa campanie de deznaționalizare dusă de Grecia la adresa comunității românești din Albania. Cine se declară grec primește 380 de euro pe lună.

Părintele Veriga: Problemă stă astfel: grecii vor să aibă un număr cât mai mare de conaționali în Albania. Și pentru asta îi plătesc pe aromâni să se declare greci. Să știți că spre exemplu, un pensionar de 65 de ani care se declară grec primește peste 380 de euro.

Ștefan Popescu: Pe lună?

Părintele Veriga:380 de euro pe lună, chiar dacă n-a muncit deloc pentru aceşti bani.

Ștefan Popescu: Putem spune, părinte, că s-a pierdut cauza românismului în Albania şi că partida a fost câştigată de greci?

Părintele Veriga: Sigur că putem spune asta și totul din cauza banilor pe care îi dau. Și cine nu dorește euro?

Ștefan Popescu: Şi România nu ajută?

Părintele Veriga:Nimic.

Ștefan Popescu: Numai moral şi cultural…

Părintele Veriga: Moral şi cultural şi cu burse de studiu. Dar dacă un aromân se declară grec, autoritățile grecești îți dau imediat și cetățenia.

Ștefan Popescu: Părinte, dumneavoastră de ce nu v-ați declarat grec?

Părintele Veriga: Cum să mă declar eu?! Asta nu se poate! Eu nu pot să fiu trădător al Neamului meu! Nu pot gândi așa ceva, deși mi-au oferit! Eu nu am voie să merg în Grecia. Nu-mi dau viză. La consulatul grec, când m-am dus ultima dată mi-au spus „Dacă te declari vlaho-grec primeşti viză”. Am zis „Salut!” şi am plecat.

Ștefan Popescu: Și n-ați fost deloc în Grecia?

Părintele Veriga: Am fost cu șase ani înainte. Aveam un frate bolnav, era acolo internat la spital. Atunci mi-au dat o viză dar cu mare greutate, cu întrebări de genul „Unde mergeţi? De ce mergeţi?” Aveau frică de mine că aş face propagandă românească în Grecia.

Ștefan Popescu: În Pind?

Părintele Veriga:Păi în Pind, Pindul este tot vlah dar se ascund, le este frică să se declare vlahi, aromâni.

Ștefan Popescu: Dar aici, în Albania, nu vă este frică să vă declarați aromâni?

Părintele Veriga:Eu n-am frică, dar multora le este frică. Au frică să nu fie atinși la bani. Au frică să nu iasă în pierdere. Eu n-am frică pentru că nu am bani. Eu nu pot să pierd naționalitatea mea! Și vorbesc și cu alții, care au cedat și le spun „Ruşine!”, „Cum aţi putut?”.

Ștefan Popescu: Și ce vă răspund? Evocă dificultățile materiale?

Părintele Veriga:Îmi spun „Tu o să rămâi așa!” Așa o să stau, știu cum este!

Ștefan Popescu: Copiii vi i-ați școlit în România?

Părintele Veriga: Numai o fată. Şi acum munceşte aici la Korcea.

Ștefan Popescu: Ce v-ați dori de la România?

Părintele Veriga: Pentru biserică, numai pentru biserică.

Ștefan Popescu: Seminariști să vă trimită, să vă continue cineva munca?

Părintele Veriga: Ar trebui, dar nu vin.

Ștefan Popescu: De ce nu vin, părinte, pentru că mulți seminariști din Biserica Ortodoxă se duc în Franța, în Canada, în loc să vină aici în Albania, la frații noștri?

Părintele Veriga: Ar fi foarte bine să vină aici. Știți, sunt și probleme cu episcopia de la noi, episcopul este albanez și nu-i pare bine să vină alții.


Categorii

Articolele saptamanii, Inchisorile comuniste/ Crimele comunismului

Etichete (taguri)

, , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

16 Commentarii la “Parintele aroman Dumitraq Veriga: „EU NU POT SA FIU TRADATOR DE NEAM!”

  1. Te apuca plansul!
    Dumnezeu sa-l binecuvinteze si sa-l intaresca pe Parintele Dumitraq.

  2. Mult “bine” ne-au facut noua “fratii” greci de-a lungul istorie (si ne fac in continuare). Cam prea mult.

    Dar nu-i problema, caci Dumnezeu vede. Si-o vor lua pe spinare la un moment dat (deja au inceput sa si-o ia, dupa cate se pare).

  3. @Lucian:

    Totusi nu e bine sa ne bucuram de raul altuia ci… dimpotriva, sa ne rugam pentru ei, chiar daca au gresit neamului nostru.

  4. @ admin

    Am spus eu ca ma bucur ?

  5. @ Lucian:

    Da, asa se deduce, o satisfactie ca alti frati in Hristos, alt popor-frate in Hristos, plin de sfinti, inclusiv contemporani si la fel de iubit de Dumnezeu, va fi pedepsit:

    Si-o vor lua pe spinare la un moment dat (deja au inceput sa si-o ia, dupa cate se pare).

    Pana una-alta, ne-o luam noi insine suficient de rau, cu mult mai rau decat grecii! – si pe buna dreptate – ca sa ne mai gandim si la… capra vecinului.

  6. Impresionant articol. Problema este cunoscuta in Romania, dar probabil este mai corect politic sa platesti din bani publici, pe linie culturala: Institutul Curtural Roman condus de H-R Patapievici care scria despre sufletul romanesc (citat aproximativ) ca este ca un c-r, ca o silueta de fecala; sau sa subventionezi masoneria ca institutie de utilitate publica; sau sa tiparesti pe bani publici “Romania iudaica” a lui Tesu Solomovici, o pseudo-lucrare istorica ce pretinde prevalenta si dreptul legitim al evreilor pe teritoriul carpato-danubiano-pontic… Politicienii romani de dupa revolutie ne dau o imagine buna a acelei profetii ce spune ca, aproape de vremurile din urma, mirenii vor fi ca diavolii… Doamne, ocroteste ortodocsii patrioti, oriunde s-ar afla!!!

  7. @ Danielo,
    Chestia cu :” silueta fara umbra si coloana vertebrala, intocmai ca a unei fecale”… etc, etc, etc…” s-a numit dintru inceput AUTOPORTRET.
    N-am citit noi bine. Ignora-l !

  8. @ admin

    Grecii crezi ca ne considera pe noi fratii lor intru Hristos ?

  9. @Lucian:

    Care greci? Daca ne-am lua dupa marturia IPS Hieroteos Vlachos, a parintelui Gh. Metallinos, a teologului Tselenghidis, care au vizitat tara noastra, ca sa numim doar cativa, banuiesc ca da, ne au de frati ortodocsi. E drept ca sunt, deseori, si filetisti, dar nu cred ca ii putem baga pe toti in aceeasi oala si nici nu le putem pune pe vecie o eticheta in frunte.

  10. @ admin

    De exemplu grecii care controleaza Sfantul Munte si isi bat joc de decenii (ca sa nu spun secole) de calugarii romani, persecuntandu-i si umilindu-i in fel si chip, permitandu-le cu greu si dupa multe batjocuri si chestii revoltatoare, sa-si faca si ei o chilie sau un schit in care sa se nevoiasca (nu mai vorbim de o manastire).

    Sau grecii care au daramat biserici romanesti (si de alt “hram”) sau au persecutat (si persecuta) preoti ortodocsi numai pentru ca au indrazneala de a sluji in limba romana (sau, in general, in alta limba in afara de greaca).

    Sau grecii care au luat in pastrare scrierile Sfintilor Parinti si au “avut grija” de ele atat de bine incat pana in zilele noastre au ajuns sa se pastreze numai manuscrisele in limba greaca (desi multi dintre ei nu erau greci, nu scriau, nu vorbeau si nu slujeau in greaca). Acelasi lucru si pentru variantele vechi ale Sfintei Scripturi.

    Sau grecii care administreaza intr-un mod foarte duhovnicesc patriarhiile de Ierusalim, Antiohia, Alexandria, avand grija sa ramana de limba greaca cu orice pret, inclusiv cu pretul bararii accesului la credinta si slujire a celor indreptatiti sa-l aiba, desi cred ca am fi cu totii extrem de surprinsi daca am vedea cam cati greci sau vorbitori de limba greaca exista in teritoriul canonic al acestor patriarhii.

    Si exemplele pot continua. Deci … cred ca este vorba de ceva mai mult decat de filetism.

  11. @Lucian:

    Ideea era nu toti sunt asa. Mi se pare de ordinul evidentei, ca daca nu era asa, atunci nu aduceau roada duhovniceasca deloc. Ceea ce efectiv nu avem cum sustine. Imaginea pe care o faci asezarilor romanesti de la Muntele Athos este distorsionata pana la a nega realitatea. Ce-ar fi sa ii intrebam pe parintii de la chiliile romanesti si de la asezarile de acolo, de ce au preferat, totusi, Muntele Athos, ca sa fie batjocura grecilor sau ca sa faca monahism? Ah, da, exista si acum dificultati legate de crearea unei manastiri romanesti, dar stiu si eu, poate ca asta nu depinde numai de Chinotita, poate depinde si de ai nostri si de cum isi ajuta BOR asezamintele de acolo.De altfel, lucrurile stau probabil mult mai nuantat si explicatiile sunt, de obicei, mult mai conjuncturale.

    Cat despre scrierile in greaca… totusi, mare parte din Filocalie e scrisa pur si simplu in greaca si asa a fost transmisa. Nu cred ca a fost scrisa in romana si apoi au fost distruse originalele…

    In fine, modul asta de a trata lucrurile, la gramada, culpabilizand colectiv un intreg popor care a dat siruri de sfinti la care ne inchinam, pentru excesele unora dintre ei, mi se pare pagubos. Sper sa nu fim si noi judecati la fel (pentru propriile noastre slabiciuni, ca neam) de altii sau de Insusi Hristos.

  12. @admin

    Slabiciunile noastre sunt slabiciunile noastre si vom fi judecati si pedepsiti pt. ele. Avem si noi multe si grele, dar pe asta cu persecutatul altor neamuri chiar nu o avem iar discutia era despre comportamentul grecilor (despre asta este inverviul si probabil d-asta l-ati publicat si voi) nu despre faptul ca si romanii sunt pacatosi. Asta este evident, dar nu asta era discutia …

    Cat despre scrierile patristice in general (nu ma refer la filocalii in particular, dar consider ca si in cazul lor problema este discutabila), multe dintre ele au avut cu siguranta variante aramaice, copte, latine si chiar arabe.

    Iar ca sa lamuresc tonul meu de la inceput, nu ma bucur de raul altora. Imi pare rau daca asta s-a inteles (neajunsurile unei comunicari strict textuale 🙂 ). Nu ma bucur, dar constat, constatare care incerc sa o intorc si spre folosul si pocainta mea (asta este, pana la urma, si rostul pedepselor pe care le aplica Dumnezeu numai unora sau altora in anumite perioade de timp, caci pacatosi suntem cu totii).

  13. Adevarul este ca mandria si nationalismul sunt o caracteristica generala a grecilor, dar bineinteles, cei apropiati de Dumnezeu, care si-au lepadat sinele lor cu adevarat, nu intra in aceasta categorie, insa poame stricate se gasesc si in Biserica. Eu mi-amintesc ca imi povestea cineva care a dorit sa viziteze in vara lui ’99 pestera Sfantului Ioan din Patmos si nu a putut, calugarii greci nepermitand intrarea grupului de romani, de care nici nu voiau sa auda, fiind extrem de critici, si chiar dispretuitori, la adresa romanilor in general, pentru ca tara noastra l-a primit pe Papa in primavara acelui an (prima tara ortodoxa care a facut acest gest), de parca oamenii de rand aveau vreo vina pentru actiunea institutiei Patriarhiei.

  14. @ Lucian: Articolul cred ca a fost postat ca referinta de admin, tonul celui ce intervieveaza e putin cam agresiv, mai ales ca parintele intervievat fiind in Albania banuiesc ca sunt si alte probleme mai grave cu albanezii musulmani decat cele dintre ortodocsi romani, sarbi si greci.

    Noi am fost foarte bucurosi de tratamentul grecilor din Tara Sfanta din vara lui 2009. Cand auzeau ca suntem romani, deci crestini ortodocsi, toate usile inchise se deschideau. Daca mai era si vreo maica romanca bucuria era mult mai mare de ambele parti, dar oricum noi ne-am bucurat mult de primire si deschiderea usilor la Sf. Melania Romana sau Sf. Teodosie, mai putin accesibile marelui public sau celor fara excursie organizata cum a fost cazul nostru. Chiar si la Hozeva, unde este Sf. Ioan Iacob Hozevitul erau un calugar si un frate roman, dar si un calugar si o sora greci, care erau bucurosi si ospitalieri cu toti pelerinii majoritatea romani oferindu-ne apa si sucuri, f. apreciate pe caldurile din iunie.

    Grecii sunt poate putin mai reci si duri cu cei de alt neam, probabil asa au si rezistat in Asia atatia ani, noi insa suntem poate prea deschisi fata de straini. Si iata ca bine nu ne e nici noua, nici lor.

  15. Fratilor, ceea ce spune un parinte ortodox despre cine are fi aromanii, adica romani, nu trebuie luat ca hotarare de Sinod Ecumenic, cu atat mai mult cu cat subiectul nu are legatura cu credinta, ci cu probleme etnice si propaganda mai mult sau mai putin fundamentata stiintific a unor state moderne. Nu contest credinta ortodoxa a acestui parinte si nici nu spun ca grecii nu vor fi mituit pe careva sa se declare grec, dar de aici si pana la accepta automat ca adevar absolut faptul ca aromanii sunt romani sau ca cei care se decalara greci ar face-o doar datorita persecutiilor sau mituirilor grecilor si nu din proprie convingere mai este destul de mult. In primul rand, ganditi-va ca majoritatea vlahilor provin din zona Macedonia din Grecia, chiar daca cei ajunsi la noi s-au romanizat complet si vorbesc doar o romana literara, acceptand versiunea romaneasca despre istoria si apartenenta lor etnica. In al doilea rand, unii vlahi care inca traiesc in Grecia sunt bilingvi, respectiv vorbesc atat greaca cat si aromana, iar multi altii vorbesc doar greaca. Etnogeneza lor e diferita decat a romanilor (daco-romanilor), pentru ca romanii sunt produsul romanizarii/latinizarii dacilor, iar vlahii din Grecia (greco-romanii) sunt produsul romanizarii/latinizarii populatiilor de acolo, care la vremea cuceririi romane erau elene dupa cultura, chiar daca dupa sange puteau proveni si dintre iliri sau tracii din sud, acestia din urma fiind indeaproape inruditi cu grecii. Elementul grecesc din etnogeneza vlahilor din Macedonia a fost intotdeauna foarte puternic si, chiar daca dupa cucerirea romana, o parte din populatia greceasca a inceput sa vorbeasca o limba latina vulgara, care a ajuns sa fie aroamana, ce, zicem noi, seamana izbitor cu roamana, asta pe langa greaca pe care o vorbeau deja, nu inseamna ca ei nu s-ar putea considera greci moderni, in baza unei descendente elene antice. Lunadu-i pe toti in calcul, unii dintre ei se considera romani, altii greci, iar altii nici una, nici alta, ci ceva diferit, respectiv aromani.

  16. Pingback: CINE SUNT ROMANII DIN VALEA TIMOCULUI? Inventarea natiunii artificiale a “VLAHILOR” de catre SERBIA si trista dezbinare a comunitatii romanesti timocene - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare