Parintele Savatie Bastovoi despre strategiile imperialiste ale Patriarhiei de la Moscova/ ADAUGIRI PE TEMA COMUNICATULUI BISERICII SARBESTI/ Celalalt cap al imperialismului: contributia “bisericilor” la “DINAMICA ZIDIRII EUROPENE” si afirmarea ideologicei antihristice a unitatii in diversitate la intrunirea CMB (Consiliul Mondial al Bisericilor)

31-05-2011 9 minute Sublinieri

Pe cît de mult se vorbește despre Moscova, pe atît de puțin se știe despre ea. Este o tactică comunistă de succes, practicată și de structurile europene, aceea de a ascunde esențialul în grămada de hîrtii, hotărîri, știri, evenimente, care pînă la urmă aruncă în lehamete pînă și pe cel mai atent comentator. Așa s-a întîmplat și în cazul constituirii la Moscova a ceea ce se cheamă ”Soborul Rusesc Popular Mondial” pe care îl conduce patriarhul Moscovei și a toată Rusia, dar care nu are scopuri bisericești, ci folosește biserica în scopuri pur politice ale statului Federația Rusă. Iată cum este definită această entitate paracanonică pe site-ul Patriarhiei Moscovei: Soborul Rusesc Popular Mondial (SRPM) este cel mai însemnat for civic din Rusia. El există din 1993 și în decursul anilor este platforma civică și locul de întîlnire a oamenilor care, indiferent de vederile politice, sînt uniți de un singur țel – grija pentru prezentul și viitorul Rusiei, are un rol însemnat în formarea societății civile. La ședințele lui participă tradițional reprezentanții tuturor ramurilor puterii statale, liderii asociațiilor civice, liderii organizațiilor religioase tradiționale din Rusia, conducători de armată și ai altor structuri de forță a Federației Ruse, profesorii și studenții celor mai mari instituții de învățămînt din țară, savanți și oameni de cultură, delegați ai comunităților ruse din străinătatea apropiată și îndepărtată, mulți reprezentanți ai tineretului”.

Iată și cîteva țeluri și scopuri propuse de SRPM, potrivit propriului statut: ”Soborul urmărește linia unificării societății în numele renașterii Rusiei. Slujește întărirea statalității ruse, amplificarea rolului Bisericii Ortodoxe în viața societății. Contribuie la conlucrarea Bisericii Ortodoxe cu religiile tradiționale din Rusia în vederea însănătoșirii morale a societății și excluderea extremismului religios și a intoleranței. Contribuie la unificarea non-violentă a poporului rus”.

Unificare non-violentă a poporului rus trebuie înțeleasă ca asimilarea celorlalte popoare cucerite de Imperiul Rus, în special de cel sovietic, deoarece în continuare Soborul își propune”zidească o Rusie multinațională, să întărească relațiile prietenești dintre popoare și să depășească ura națională și separatismul, precum și terorismul internațional”. Ura națională și separatismul sînt promovate, în ochii Soborului, de către celelalte popoare împotriva rușilor. De aceea următoarele prerogative ale Soborului sînt acelea de ”implementare a măsurilor de întărire a sănătății nației (zdorovia natsii), în colaborare cu organele cointeresate”. Asta nu fără ”susținerea și ajutorul practic în domeniul înființării unei școli naționale și apărarea limbii ruse”. Desigur școala națională și apărarea limbii ruse nu este necesară la Moscova sau Peterburg, ci în republicile populate de alte popoare, dar peste care Patriarhia Moscovei, în virtutea inerției, stăpînește canonic. Soborul își propune un șir de măsuri pentru susținerea rușilor din străinătatea și promovarea rusismului peste tot în lume.

Nu îmi propun să traduc întregul statut al Coborului Rus, deși ar mai fi lucruri interesante pentru un ochi politic. Intenția mea este aceea de a înțelege cum este posibil ca un patriarh care prezidează un sinod atît de numeros cum este cel al Bisericii Ortodoxe Ruse, numărînd peste 200 de ierarhi și întrunind zeci de state străine ca limbă și cultură de ruși, să ia parte la înființarea unei structuri care, prin folosirea termenului Sobor/Sinod, în propria titulatură induce în eroare comunitatea ortodoxă.

Care este legătura dintre cele două sinoade prezidate de patriarhul Moscovei și cîți din membrii Sinodului oficial al Bisericii Ortodoxe Ruse fac parte și din sinodul paralel, cel al al panrusismului mondial? Participă mitropolitul Vladimir al Moldovei, în calitatea sa de membru permanent al Sinodului Bisericii Ortodoxe Ruse, la Soborul Rusesc Popular Mondial? Dacă da, este oare legitimă punerea unor ierarhi ce păstoresc peste mitropolii de altă naționalitate în slujba politică a nației ruse în cadrul unei structuri susținute și întrepătrunse de structurile de forță ale statului rus? Iar dacă nu, atunci de ce ședința Sinodului oficial al Bisericii Ortodoxe Ruse este convocată la doar trei zile după ședința sinodului paralel și de ce ambele sinoade au pe agendă aceleași prerogative?

Politica standardelor duble dusă de patriarhul Moscovei, dublată de politica dublelor sinoade, va mări criza în care se află Patriarhia Moscovei. Acest sinod pararel, constituit pe criterii naționale și al cărui singur scop este unul geopolitic în slujba statului rus, dar pe care patriarhul Moscovei nu se sfiește să-l prezideze, contrar oricăror norme canonice și etice, este o instigare brutală la ură națională între popoarele ortodoxe aflate în subordinea canonică a Patriarhiei Moscovei și poporul rus. Să sperăm că vizita patriarhului Moscovei în Moldova anunțată pentru luna octombrie va aduce puțină lumină asupra situației create și anume care este slujba Moldovei în lupta pentru biruința nației ruse?

[In contextul recentelor comunicate de presa transmise pe internet Patriarhiei Romane atat de Patriarhia Ierusalimului *(de intrerupere a comuniunii cu Patriarhul Daniel, din cauza statutului “necanonic” al Asezamantului romanesc de la Ierihon), cat si de Patriarhia Serbiei *(ca ultimatum, in ceea ce priveste intruziunea necanonică a unor episcopi şi clerici romani în Estul Serbiei), nu putem sa nu ne gandim si la varianta implicarii in ascuns a rusilor, lasandu-i pentru un moment pe greci *(vezi posibilele motive ale lor). Ar avea si de ce… pentru ca din 2008 am redeschis “frontul Basarabiei” prin reactivarea de jure a trei episcopii istorice romanesti, sufragane Mitropoliei Basarabiei (fapt pentru care atat Patriarhia Serbiei, cat si Patriarhia Ierusalimului au dezaprobat atunci public initiativa Patriarhiei Romane, dand “dreptate” Rusiei).

Mai nou, Adunarea Eparhiala a Mitropoliei Basarabiei (24 mai a.c.) si-a dat avizul in vederea formarii circumscripţiilor electorale pentru alegerea Adunărilor Eparhiale ale Episcopiei de Bălţi şi Episcopiei Basarabiei de Sud, fiind amanate pentru alta data alegerile pentru Episcopia Dubăsarilor şi a toată Transnistria (care include raionul Dubăsari şi toate satele din stânga Nistrului). Cu alte cuvinte, este pasul premergator alegerii de episcopi in respectivele episcopii vacante. Sarbii sunt, dupa cum vedeti, “indatorati” rusilor (lucru confirmat si de neinvitarea papei Benedict la Nis in 2013 – cum isi dorea Patriarhul Irineu, care s-ar fi lovit in cele din urma de refuzul categoric al rusilor in aceasta problema), iar pe Patriarhul Teofil al Ierusalimului inca il mai leaga de Rusia anumite amintiri, ramase din perioada cand in 2001 a fost trimis de Sinodul grecesc in calitate de comisar patriarhal la Moscova. De fapt atitudinea rusofila a acestuia este scoasa in evidenta cu spaima chiar de greci, care tare s-au mai mirat atunci cand Patriarhul Teofil a ales sa indeparteze toate steagurile grecesti de la Locurile Sfinte, pe motiv ca Patriarhia Ierusalimului este “Patriarhia tuturor credinciosilor si nu doar a grecilor”, si pentru ca nu le-a mai dat Sfanta Lumina de Pasti, preferandu-i mai degraba pe… rusi. Cu toate acestea, este demn de semnalat si faptul ca, Patriarhia Romana, la ultima intalnire a Comisiei Inter-ortodoxe pentru pregatirea Marelui Sinodului Pan-Ortodox, desfasurata anul acesta la Chambesy, s-ar fi dat de partea Moscovei, iar Biserica Serbiei – de limba slava, din contra, i-ar fi urmat pe greci (informatii partial confirmate la greci). De asemenea, Patriarhia Serbiei ar avea si un motiv direct pentru acest ultimatum – influenta si organizarea tot mai puternica a romanilor din Valea Timocului prin achiziţionarea de catre Patriarhia Romana in 2010 a un imobil în oraşul Negotin din Serbia, pentru sediul Protopopiatului Daciei Ripensis si ridicarea de biserici pentru romanii de acolo *(ex. Malainita etc.). Probabil ca timpul va arata, in cele din urma, care sunt adevaratele interese care se ascund in spatele atitudinilor “ortodoxiste” ale celor doua patriarhate fata de romani, afisate public la scurt timp una de cealalta – dan.camen.]

Pravmir.ru / 23 mai 2011

Belgrad – Guvernul rus a fost de acord să finanţeze împodobirea cu mozaicuri a Catedralei St. Sava din Belgrad a Bisericii Ortodoxe Sârbe. Negocieri în acest sens au fost purtate în ultimii opt ani, dar decizia finală a fost luată în timpul ultimei vizite la Belgrad din luna martie a acestui an a lui Vladimir Putin. Suprafaţa totală a mozaicurilor este de 17.000 mp, iar costul total al lucrărilor este estimat la 40 mil. euro. Se presupune că finanţarea va veni treptat, pe măsură ce se finalizează lucrarea.

În timpul recentei sale vizite în Serbia, şeful Departamentului pentru Relatii Externe Bisericesti al Patriarhiei Rusiei (DECR), Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, a confirmat disponibilitatea Bisericii Ruse de a promova finanţarea rapidă a lucrărilor, obţinută din Rusia.

Prima etapă presupune crearea a 3.100 mp de mozaicuri pentru domul principal, arcadele şi coloanele din naos. […] Potrivit profesorului Vojislav Milovanovic, concursul pentru alegerea celui mai bun proiect de mozaic trebuie să dureze şase luni, şi punerea în aplicare a proiectului selectat – optsprezece luni. […]

trad.dan.camen.

  • Doxologia:

Parteneriat pentru democraţie şi prosperitate comună, la Bruxelles

La Bruxelles a avut loc ieri, 30 mai, reuniunea anuală a liderilor religioşi din Europa cu preşedinţii instituţiilor centrale europene, informează Radio TRINITAS. Ajunsă la cea de-a a V-a întâlnire, cu tema Parteneriat pentru democraţie şi prosperitate comună se înscrie în dialogul dintre Uniunea Europeana cu Biserica, Fundaţiile religioase şi liderii religioşi din statele Uniunii.

Biserica Ortodoxă Româna a fost reprezentată de o delegaţie condusă de Înaltpreasfinţitul Mitropolit Nifon Arhiepiscopul Târgoviştei şi Exarh Patriarhal. „S-a hotărât ca pe viitor, pe lângă aceste reuniuni anuale care trebuie să-şi continue existenţa, să fie organizate şi alte reuniuni sau conferinţe mai focusate pe teme de interes, în primul rând intereuropean, pentru a asigura atât dezvoltarea materială cât şi cea spirituală, pentru că nu vorbim numai de valori materiale, ci şi de valori spirituale care trebuie să înnobileze Europa de astăzi. De aceea bisericile creştine trebuie să fie prezente în cadrul unui astfel de dialog pentru ca noi să ne aducem contribuţia la dinamica zidirii europene”, a spus Înaltpreasfinţia Sa.

Slavă lui Dumnezeu şi Pace pe Pământ. Mesajul Convocării Internaţionale Ecumenice pentru Pace (I)


“Mă rog ca Dumnezeu să vă dăruiască după bogăţia slavei Sale, ca să fiţi puternic întăriţi, prin Duhul Său, în omul dinăuntru, şi Hristos să se sălăşluiască, prin credinţă în inimile voastre, înrădăcinaţi şi întemeiaţi fiind în iubire” (Efeseni 3, 16-17)

Noi înţelegem pacea şi facerea de pace ca o parte indispensabilă a credinţei noastre comune. Pacea este în mod inextricabil legată de iubire, dreptate şi libertate, pe care Dumnezeu a dăruit-o tuturor fiinţelor umane, prin Hristos şi prin lucrarea Duhului Sfânt ca un dar şi ca o vocaţie. Ea este un model de viaţă care reflectă participarea omului în iubirea lui Dumnezeu pentru lume.  Natura dinamică a păcii ca dar şi vocaţie nu neagă existenţa tensiunilor, care formează un element intrinsec al relaţiilor umane, ci poate uşura forţa lor distructivă prin prezenţa dreptăţii şi a reconcilierii.

Dumnezeu binecuvintează pe făcătorii de pace. Bisericile membre ale Consiliului Mondial al Bisericilor (WCC) şi alţi creştini sunt uniţi, ca niciodată înainte, în căutarea mijloacelor de a trata violenţa şi de a respinge războiul în favoarea „Păcii drepte” – adică a unei instituiri a păcii cu dreptatea printr-un răspuns comun la chemarea lui Dumnezeu. Pacea dreaptă ne invită pe noi să ne unim într-o călătorie comună şi să ne angajăm pe noi înşine la clădirea culturii păcii.

Noi, aproape 1000 de participanţi din mai mult de 100 de naţiuni, chemaţi împreună de WCC, am împărtăşit experienţa „Convocării Internaţionale Ecumenice pentru Pace”, o adunare de Biserici creştine şi parteneri inter-religioşi, dedicată urmării „Păcii în comunitate”, „Păcii cu pământul”, „Păcii în piaţă” şi „Păcii între oameni”.

Ne-am întâlnit în campusul Universităţii Indiilor de Vest (Mona) lângă Kingston, Jamaica între 17 şi 25 mai 2011. Suntem profund recunoscători gazdelor noastre din Jamaica şi din regiunea caraibiană care în mod generos ne-au dăruit un spaţiu bogat şi spaţios pentru întâlnire şi creştere în harul lui Dumnezeu. Prin însuşi faptul că ne-am întâlnit pe locul unei foste planţaţii de trestie de zahăr, noi ne-am amintit de injustiţia şi violenţa sclaviei şi colonialismului şi la formele de sclavie care încă rănesc lumea noastră astăzi. Am fost informaţi de provocările severe ale violenţei în acest context, şi implicarea bravă a Bisericilor pentru a face faţă acestor provocări.

Noi am adus grijile Bisericilor şi regiunilor noastre în Jamaica; am vorbit unul cu altul aici; acum dorim să spunem un cuvânt Bisericilor şi lumii. Ne-am întâlnit unul cu altul prin studiul Bibliei, ne-am îmbogăţit spiritual prin rugăciune comună, expresii inspirate ale artei, vizite la comunităţi locale şi la alte instituţii. Am participat la plenare, seminarii, ateliere, evenimente culturale, sesiuni de lectură. Deliberări largi şi conversaţii emoţionante cu persoane care au experiat violenţa, nedreptatea şi războiul. Am celebrat realizările Decadei ecumenice de Înfrângere a violenţei (2001-2010). Angajamentele noastre ne-au inspirat în arătarea faptului că violenţa poate fi înfrântă. Decada de Înfrângere a violenţei a generat multe exemple frumoase de creştini care au schimbat lumea.

Strânşi împreună în Jamaica, noi suntem conştienţi de evenimentele din lumea din jurul nostru. Istorii din Bisericile noastre ne amintesc de responsabilităţile noastre locale, pastorale şi sociale pentru oamenii care trebuie să trăiască zilnic cu problemele pe care le-am discutat. Consecinţele cutremurului şi tsunami-ului din Japonia ridică chestiuni urgente în ceea ce priveşte energia nucleară şi ameninţările la natură şi umanitate. Instituţiile guvernamentale şi financiare se confruntă cu necesitatea de a-şi asuma responsabilitatea pentru politicile lor eşuate şi pentru impactul devastator asupra oamenilor vulnerabili. Mărturisim cu grijă şi compasiune lupta pentru libertate, dreptate şi drepturile omului în multe ţări arabe şi în alte contexte unde oameni viteji se luptă fără a avea atenţia globală. Iubirea noastră pentru oamenii din Israel şi Palestina ne convinge de faptul că ocupaţia continuă face rău ambelor popoare. Reînnoim solidaritatea cu poporul din ţările divizate precum Peninsula Corea sau Cipru, şi pentru oamenii care tânjesc la pace şi la sfârşitul suferinţei lor în naţiuni precum Columbia, Irak, Afganistan şi regiunile Marilor Lacuri din Africa.

Noi realizăm că unii creştini au fost complici în sisteme de violenţă, injustiţie, militarism, rasism, caste, intoleranţă şi discriminare. Rugăm pe Dumnezeu să ne ierte greşelile şi să ne transforme în agenţi ai dreptăţii şi avocaţi ai păcii drepte. Chemăm guvernele şi alte grupuri de a se opri în a folosi religia ca un pretext al justificării violenţei lor.

Cu parteneri ai altor credinţe, am recunoscut că pacea este valoarea centrală în toate religiile şi că promisiunea păcii se extinde la toate popoarele indiferent de tradiţiile şi angajamentele lor. Prin dialog intensificat cu alte religii, căutăm un teren comun cu toate religiile lumii.

Suntem uniţi în aspiraţiile noastre că războiul trebuie să devină ilegal. Luptând pentru pace pe pământ, ne confruntăm cu diferite contexte şi istorii. Realizăm că diferite Biserici şi religii aduc diverse perspective în calea către pace. Unii dintre noi pornesc de la conversia personală şi moralitate, acceptarea păcii lui Dumnezeu în inima omului ca baza facerii de pace în familie, comunitate, economie, pe întregul pământ şi în lumea naţiunilor. Unii subliniază necesitatea de a ne axa pe ajutorul reciproc şi pe întoarcerea în Trupul lui Hristos, pentru ca pacea să fie realizată. Unii încurajează angajarea Bisericilor în largi mişcări sociale sau mărturia publică a Bisericii. Fiecare abordare are un merit. Ele nu sunt exclusive reciproc. De fapt, ele aparţin unele altora. Chiar şi în diversitatea noastră noi putem vorbi cu o singură gură.

Contribuţia Ortodoxiei la Convocarea Internaţională pentru Pace

Atelierele de lucru conduse de ortodocşi la Convocarea Internaţională Ecumenică pentru Pace, desfăşurată între 17 şi 25 mai în Kingston, Jamaica, au dus la o profundă reflecţie şi la conversaţii robuste şi oneste despre relaţiile ecumenice.  Fiecare dintre atelierele de lucru a atins probleme despre pacea dreaptă, ocupându-se cu cele patru teme ale convocării: “pace în comunitate”, “pace cu pământul”, “pace în piaţă” şi “pace între oameni”

Subiectele dezbătute în perspectivă ortodoxă s-au axat pe construirea păcii, şi pe puterea transformatoare a Evangheliei în contextul păcii, precum şi pe teologia ecologică şi pe reconciliere. Discuţii vibrante au avut loc într-o atmosferă descrisă de organizatori ca fiind de respect reciproc şi onestitate. Participanţii ortodocşi din contexe variate acolo unde ei constituie o minoritate, au contribuit la dialogul despre pace, înbogăţindu-l cu realităţile lor particulare diferite din punct de vedere social şi religios.

Printre cele mai importante chestiuni despre pace dreaptă, chestiunea naţionalismului a provocat o intensă discuţie şi o participare activă din partea celor prezenţi. De asemenea, ecclesiologia inclusivă, iubirea celorlalţi ca pe tine însuşi, este singura cale de a înţelege şi de a aparţine Trupului lui Hristos, au afirmat mulţi dintre participanţi. O înţelegere de sine proaspătă şi un demers critic la chestiunile lumii seculare au fost stabilite ca fiind pre-condiţiile necesare pentru o lucrare misionară şi pentru o mărturie în lumea pluralistă şi multiculturală de astăzi.

Discuţiile conciliare s-au axat pe faptul că mărturia Bisericii ar putea fi ameninţată dacă Biserica nu se angajează serios în chestiunile modernităţii în lumina unei teologii a păcii drepte. Teologia păcii a fost constitutivă pentru înţelegerea se sine a Ortodoxiei, şi este o provocare a mărturiei ei în lumea contemporană.

Cooperarea onestă în dialogul inter-creştin şi inter-religios a dus Biserica Ortodoxă la o înţelegere inclusivă a eclesiologiei. Teologia ortodoxă are un vast potenţial pentru a contribui la o dezvoltare a teologiei păcii drepte pentru care abordarea socială sau sociologică nu este suficientă.

Perspectiva ortodoxă se îndreaptă către angajamentul teologic prin trăirea experienţei în Hristos, “Domnul Păcii”. Viziunea eshatologică a dat putere Ortodoxiei să privească mai departe şi să preguste pacea şi armonia transformării vieţii în Hristos.

Traducerea şi adaptarea: Pr. Ioan Valentin Istrati

Sursa: http://www.ekklesia.co.uk

Curios lucru, nu? In timp ce in ortodoxie patriarhiile se incaiera si isi urmaresc propriile interese strategice, pe terenul CMB fac apologia “teologiei pacii”… De ce? Pentru ca cele doua simptome sunt manifestari ale aceleasi boli de care sufera omenirea ortodoxa, astazi, boala sfarsitului de veac si a imbibarii cu duhul lumii, uitand de duhul cel ceresc…

Observand toate acestea insa, sa nu smintim si sa ne aducem aminte ca noi nu suntem ca cei credinciosi, ci suntem cei carora Hristos le-a fagaduit ca nici portile iadului nu vor birui Biserica si ca El va fi cu noi pana la sfarsitul veacurilor.


Categorii

Ecumenism, Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., IPS Nifon al Targovistei, Mitropolitul Vladimir Cantarean, Noua ordine mondiala, guvern mondial (Pasi catre Antihrist?), Parintele Savatie, Patriarhul Kirill

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

40 Commentarii la “Parintele Savatie Bastovoi despre strategiile imperialiste ale Patriarhiei de la Moscova/ ADAUGIRI PE TEMA COMUNICATULUI BISERICII SARBESTI/ Celalalt cap al imperialismului: contributia “bisericilor” la “DINAMICA ZIDIRII EUROPENE” si afirmarea ideologicei antihristice a unitatii in diversitate la intrunirea CMB (Consiliul Mondial al Bisericilor)

  1. De multe ori citind din/despre Pr. Savatie mi-a venit in minte Pr.Mihail si viceversa ceea ce,bineinteles ca nu mai e(daca-a fost cumva)de mirare.De mirare ar mai fi doar faptul ca Dumnezeu inca se milostiveste de noi si ne mai trimite astfel de parinti(si altii ca ei)cu adevarat marturisitori.
    Sa dea Dumnezeu sa…deschidem ochii si urechile si sa tinem cit mai aproape de acesti vrednici pastori si exemplul si stradanile lor sa nu fie-n van si sa “strapunga” pina la urma cit mai multe inimi impietrite(pe-a mea inclusiv),cit mai curind si profund posibil.Amin si Doamne ajuta!

  2. Ce e mai eficient decat a te folosi (de a conlucra cu) de reprezentantii Bisericii in marsul spre o lume noua? Toate aceste “sinoade”, ateliere de lucru, comisii si comitete, organizatii, reuniuni, nu fac decat sa legitimeze si sa intareasca in ochii oamenilor sistemul antihristic la care se lucreaza cu spor.
    Citind aceste informatii incredibile, parca vad reinstaurarea inchizitiei sau cel putin parca se creaza o “militie bisericeasca”, care in numele “pacii” lupta pentru drepturile omului-trup. Si cum altfel pot fi aparate drepturile omului, decat intr-un sistem bine pus la punct, cu reguli stricte si cu o conducere centralizata, puternica? Oare nu “Domnul te va pazi pe tine; Domnul este acoperamantul tau, de-a dreapta ta”. Iar pentru aceasta conducere ne scoatem ochii, rusii si sarbii si grecii si romanii sub umbrela generoasa a Europei.
    “Doamne, izbaveste sufletul meu de buzele nedrepte si de limba vicleana.”

  3. Hristos a inviat!

    S-o luam si invers:

    Daca P.F. Daniel ar fi realizat si el, impreuna cu structurile statului roman, un “sobor” de aceeasi natura cu acesta rusesc, “legitim” avand in vedere cati romani traiesc in afara granitelor actualei Romanii – fie in imediata vecinatate (incluzand aici tarana pe care-si face canonul de calugarie parintele Savatie), fie peste mari si tari, oare cati dintre “apologetii” internauti care ridica spranceana la ce face rusul ori grecul, n-ar fi exclamat: “bravo, frate, uite ca si romanul e capabil sa-si apere tara si neamul in forme concrete. Uite, asa si trebuie: statul si Biserica, impreuna, sa se preocupe de romani, sa nu mai fim o victima sigura a tuturor dusmanilor de neam si de tara infiltrati pe pamantul nostru si de aiurea, etc, etc…..”

    Ce ziceti?

    Si inca ceva. Avem in fata doua atitudini:

    Parintele Rafail, care avea o activitate publica directa legata numai de conferinte si primiri la chilie (indirecta prin scrieri si traduceri, dar aceasta nu o luam in calcul pentru ca este de alta natura), a considerat ca nu mai e vremea de actiuni exterioare si s-a retras la rugaciune cu durere. Calugar. Nimeni nu pune la indoiala duhovnicia acestui parinte, cred, nu?

    Alti calugari, ieromonahi ori nu, au insa timp (ba mai mult, isi con-sacra timpul), nu numai pentru conferinte si alte prezente publice, dar mai si tin la zi (aproape cotidian!) o “ortodoxie a bloggerilor” (expresie, iata, consacrata!) apologetica ori nu prea (mai apar ceva muzici, poezii, reflectii, s.a.), dar extrem de bine documentata (traduceri de stiri, informatii de la sursa, verificarea acestora si din alte surse, etc.) si care ocupa nitel timp din zilele astea pe care si o batrana de la sat constata ca “s-or scurtat maica”. Pana la urma cine se mai ocupa de rugaciune – rugaciunea calugarilor pentru lume, a mirenilor pentru preoti, ierarhi si conducatori, a ierarhilor pentru pastoriti si a tuturor spre iertarea pacatelor si spre marea mila de la Dumnezeu?

    Desigur, imi veti spune ca si eu postez exact pe net si ma folosesc de el. Eu insa va zic: cand nu voi mai apare si ma voi “aneantiza” de pe net (eu, care nu sunt decat un “pixel”, nici macar un ceva blogger mai acatarii), va veti folosi, de exemplu, voi insiva din asta?

    Toti suntem in inselare de sine, urmare a firii corupte – Sf. Ignatie Briancianinov – (stim, stim…), dar de unde cunoastem ca nu suntem deja si in inselare demonica chiar prin intermediul w.w.w.?

    Si ca sa inchei folosindu-ma de un subiect de esenta internetului – fictiunea – si s-o spun prin gura “apologetilor” acestei “lumi noi” (pentru ca pe net activeaza/navigheaza foarte multi convertiti “new entry”, iar S.F.-ul este de baza in structura New Age, ori acestia de acolo s-au convertit, nu din alta parte). Iata, lupta mentatilor din “Duna” de Frank Herbert (antireclama): “o fenta intr-o fenta intr-o alta fenta”. Ei bine, asta-i specialitatea inselatorului acestei lumi si a tatalui minciunii. Si credeti ca un “mentat” ca el n-o face inteligent, elegant si rafinat, in plus “prieteneste” si cu stil, ba chiar “teologic”? Mai ales “teologic”?!?

    Urez tuturor (si mie, in primul rand), deoarece se aproprie “Pogorarea Sfantului Duh”, luminare si trezvie interioara, cat mai putina activitate on-line (fie dintr-o data, fie gradual, depinde de cum se poate fiecare debarasa de drog) si cat mai multa activitate “on-life” (“Eu sunt… Viata”, Ioan 14:6)!.

    Bucurie!

  4. @Alexei:

    Referitor la exemplul cu PF Daniel, asta deja se cam intampla, insa nu chiar asa agresiv ca la rusi, adica institutionalizat de maniera aceea. O diferenta si mai notabila: chiar daca ar fi asa, totusi noi nu facem imperialism cu alte popoare, ci …manageriat cu propriile oi. Pe la profeti gasim cate vorbe de duh despre asta.

    Iar in ceea ce priveste restul…. macar de-ar fi cum zici! Adica informatii date cu acribie, verificate din dubla sursa s.a.m.d. Asta nici macar presa nu o prea mai face! Pentru ca scopul suprem, pe internet, indiferent de eticheta, este ratingul si este sa hranesti publicul cu ”momeala” cu care l-ai obisnuit… Desigur, asta e ”trendul”, nu generalizam acum… Dar, e bine de constientizat. Si de pazit.

  5. Unele din lucrurile pe care le-a spus Alexei(cele mai generale,nu cele referitoare strict la subiectul dezbatut),cum ar fi

    “…si care ocupa nitel timp din zilele astea pe care si o batrana de la sat constata ca “s-or scurtat maica”. Pana la urma cine se mai ocupa de rugaciune”

    sau

    “Toti suntem in inselare de sine, urmare a firii corupte – Sf. Ignatie Briancianinov – (stim, stim…), dar de unde cunoastem ca nu suntem deja si in inselare demonica chiar prin intermediul w.w.w.? ”

    …sunt exact lucrurile la care am meditat in ultimul timp.
    Nu conteaza si nici nu ar fi bine pt mine sa spun ,aici,la ce concluzii am ajuns,decat ca am hotarat sa schimb ceva ,sa-mi iau propriile mele masuri…Apropo de…”e bine… de pazit.”!

    Bucurie SI PACE in HRISTOS!

  6. Tema internetului creştin e una foarte actuala. As putea face o paralela cu Parintii din vechime care recomandau incepatorilor sa nu intre in discutii dogmatice pentru a nu-si pierde umilinta. Sigur ca dogmele trebuiau lamurite cu toate acrivia pana si de ultimul frate, dar certurile interminabile sunt fara rost. La fel si acum discutiile de multe ori prostesti erodeaza credinta autentica.
    Totul depinde, parerea mea, de caracterul omului. Iata, si cooperarea cu statul poate avea forme bune. Dar in realitate sunt alt fel de oameni care pun in practica, cu alte scopuri. Si normal ca iese altceva.
    E inundatie cu desertaciune. Canalele de revarsare sunt mult mai multe. Si n-ai unde fugi, doar sa te adapostesti cat de cat. Si apostolii au fost ca oile in mijlocul lupilor, dar Biserica a devenit treptat majoritara. Acuma e greu sa mai fii apostol pt. ca s-au cam erodat toate formele de cunoastere si traire, nu mai e nimic nou sub soare. S-a stricat si legea, si harul a ajuns desert. Nu mai exista teren de cucerit.
    Ramane sa traiasca fiecare pt. sine si mantuirea proprie, chiar daca nu ar avea ecou in fratii sai. Manifestare umana, crestina, seminte care sa ramana. Dar poate si roade, cu ajutorul lui Dumnezeu.
    Infranarea e mai necesara ca oricand, chiar daca debordarea e la moda. Dar infranarea tinteste tocmai manifestarea (corecta), nu inhibarea.
    Totdeauna turma mica a fost mica, dar niciodata nu va pieri. Depinde de fiecare din noi. La modul serios.

  7. Pingback: Razboi întru Cuvânt » DIN CATEGORIA “ZIDARILOR” EUROPENI: Intalnirea “liderilor religiosi” cu sefii institutiilor europene in numele unei credinte comune – a tolerantei si a democratiei… CE AVANTAJ STRATEGIC IN
  8. @exegeticus
    “Infranarea e mai necesara ca oricand, chiar daca debordarea e la moda. Dar infranarea tinteste tocmai manifestarea (corecta), nu inhibarea.”
    Chiar asa!

    Tuturor:
    Hristos s-a inaltat!

  9. Adevarat S-a inaltat!

  10. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Sa fim prevazatori cu aparenta binelui: CUM POATE INTRA UN ERETIC IN CALENDARUL PATRIARHIEI MOSCOVEI “LA PACHET” CU SFINTII ROMANI AI INCHISORILOR
  11. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Biserica Estoniei (din cadrul Patriarhiei Ecumenice) TRECE LA CALENDARUL “NOU”, “INDREPTAT”
  12. Pingback: Oficial ne intelegem bine cu rusii, in teritoriu ne scoatem ochii: LA SCURT TIMP DUPA VIZITA LUI IPS ILARION LA PATRIARHUL DANIEL, EPARHIA DIN ODESSA A B.O. RUSE NEAGA ”PUTEREA DIVINA” A SLUJBELOR BISERICII MITROPOLIEI BASARABENE
  13. Pingback: Mitropolia Basarabiei raspunde eparhiei Odessa a Bisericii Ortodoxe Ruse, acuzand ROMANOFOBIA SI LEGITIMAREA REGIMULUI BANDITESC DE LA TIRASPOL
  14. Pingback: CONFERINTA INTER-RELIGIOASA (SINCRETISTA) LA SOFIA, ORGANIZATA DE UN MASON DECLARAT, DE GRAD 33(!), CU PARTICIPAREA IPS TEODOSIE/ Biserica Sarba il mai loveste o data cu calomnii pe Artemie/ Scade numarul de calugari din Muntele Athos?/ TINERII EUROPENI S
  15. Pingback: IMPERIALISMUL RUSESC ACAPAREAZA RELIGIOS BASARABIA: Patriarhul Kirill inaugureaza varianta in limba "moldoveneasca" a site-ului Patriarhiei Ruse, isi stabileste o resedinta la Chisinau si... se gandeste sa-l demita pe IPS Vladimir
  16. Pingback: PATRIARHUL KIRILL, vizita POLITICA la Chisinau
  17. Pingback: NOUA ORDINE RELIGIOASA A LUMII, PANRELIGIA (Ecumenismul inter-religios total) SI TACTICILE FOLOSITE
  18. Pingback: Mitr. Emanuel cheama crestinii la AVENTURA "CASEI COMUNE EUROPENE" si crede in COMUNIUNEA RESTABILITA CU VATICANUL
  19. Pingback: IPS Hierotheos Vlachos: o radiografie ortodoxa a UTOPIEI UNIUNII EUROPENE. Ortodocsii care vor sa para europeni tradeaza - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  20. Pingback: LEGILE NOAHIDE (TALMUDICE), MASONERIA SI UNIUNEA EUROPEANA. Ce legatura este intre iudaism, SUA, revolutia franceza si “dreptul international”? -
  21. Pingback: Parintele Savatie Bastovoi, la emisiunea Ca la carte cu Cristi Tabara [VIDEO]: despre CRITICA IMPERIALISMULUI RUSESC si alte scrieri INCOMODE. Plus: emisiunea tv Pietrele vorbesc despre RELIGIA NUMITA COMUNISM - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  22. Pingback: Patriarhul Kirill la “CMB”-ul EURASIEI: VOR O LUME FARA DUMNEZEU - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  23. Pingback: IPS Hierotheos Vlachos despre EUROPA SI TAURUL EUROCRAT. Crestinii sa nu se lase siluiti de duhul lumesc si de puterile lumii - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  24. Pingback: CAND ARHIPASTORII NOSTRI NE SMINTESC SI NE INDUREREAZA: PS Siluan si ”UNIREA INTERCONFESIONALA” a romanilor/ PS Timotei, la Forumul Catolic-Ortodox despre OMUL EUROPEAN - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  25. Pingback: NOUA RELIGIE A EUROPENISMULUI. De ce poate deveni Uniunea Europeana NOUL TOTALITARISM? - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  26. Pingback: PARINTELE SAVATIE BASTOVOI la Libraria Sophia (2013) despre NOBLETEA DUHOVNICEASCA si "Romania ingerilor" (VIDEO integral) - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  27. Pingback: PATRIARHUL DANIEL la Bruxelles, ALATURI DE BARROSO SI VAN ROMPUY, "uitand" de Hristos si preslavind "zeul" Europa si morala "umanista" a "echitatii", a "moderatiei si vigilentei in folosirea banilor"(!) si
  28. Pingback: PARINTELE SAVATIE BASTOVOI la Libraria Sophia (2013) despre NOBLETEA DUHOVNICEASCA si “Romania ingerilor” (VIDEO integral) - Recomandari
  29. Pingback: Putin, Eurasia si ortodoxia moscovita. CE OPTIUNI (NU) ARE ROMANIA? - Recomandari
  30. Pingback: PARINTELE PAVEL ADELGEIM. Avertismentul preotului rus incomod ucis in circumstante neclare: “Biserica Ortodoxa Rusa devine un departament guvernamental responsabil pentru ideologie” - Recomandari
  31. Pingback: Poate fi Rusia centrul lumii crestine? Ce inseamna “A TREIA ROMA”? - Recomandari
  32. Pingback: PATRIARHUL KIRILL la Chisinau pentru celebrarea a 200 de ani de la crearea EPARHIEI CHISINAULUI. Polemica: Pr. Savatie Bastovoi vs Constantin Tanase (TIMPUL)/ Limba “moldoveneasca” judecata la Curtea Constitutionala a RM/ Rusia in razboi comer
  33. Pingback: update – Parintele Savatie Bastovoi: CRONICA VIZITEI PATRIARHULUI KIRILL IN MOLDOVA. Cum s-a rugat patriarhul Rusiei cu “AFURISITII” conducatori [VIDEO] - Recomandari
  34. Pingback: Pr. Savatie Bastovoi: PATRIARHUL KIRILL si tentativele bolsevice de INCHIDERE A MANASTIRII NOUL NEAMT. Diaconul A. Kuraev intreaba: CINE A INTEMEIAT BISERICA IN MOLDOVA? - Recomandari
  35. Pingback: PATRIARHUL KIRILL LA CHISINAU: “lupul in chip de mioara” - Recomandari
  36. Pingback: Parintele Savatie Bastovoi despre sfarsitul libertatii de exprimare si inchiderea emisiunii “PIETRELE VORBESC”: DE ACUM INAINTE NU VOM PRIMI DECAT LOVITURI! - Recomandari
  37. Pingback: Parintele Savatie Bastovoi ”PUNE IN ALERTA SERVICIILE SECRETE” pentru ca a indraznit sa vorbeasca de rau UNIUNEA EUROPEANA! - Recomandari
  38. Pingback: IPS SERAFIM DE PIREU condamna declaratiile GLOBALIST-SINCRETISTE si ERETICE ale Consiliului Mondial al Bisericilor facute cu ocazia intalnirii de la Busan (Coreea de Sud – 2013) si afirmatiile ANTI-ORTODOXE ALE IPS NIFON al TARGOVISTEI - Recomandari
  39. Pingback: DUGHINISMUL – CONSIDERAT SECTA SATANICA DE BISERICA RUSIEI IN 2002. Lamuriri si puneri la punct intr-o polemica intretinuta superficial - Recomandari
  40. Pingback: PARINTELE SAVATIE LA SOPHIA DESPRE SINDROMUL “CESAFAC” [video+transcriere]. “Noi trebuie sa mergem impotriva acestui curent de dezorientare a omului” - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare