MARTURIA PARINTELUI EFTIMIE MITRA DE LA SCHITUL HUTA (Bihor) despre sminteala creata la Oradea de teologul Danion Vasile si despre reactia Parintelui Iustin Parvu

19-04-2010 6 minute Sublinieri



“Am sa ma refer dupa cum am spus, prima data, la ce a spus parintele Justin. Am fost aicea la conferinta. Am ascultat tot ce a spus scriitorul sau teologul Danion, si din respect fata de parintele Justin, – intr-adevar am crezut ca parintele Justin o fi vorbit intr-adevar ceva cu el despre asta – am zis sa nu ma amestec in timpul conferintei, si ma duc sa ma informez daca intr-adevar este adevarat sau nu. A doua zi, am trimis niste informatii la Petru Voda rugand pe cineva sa-l intrebe pe parintele Justin acest lucru. N-am primit niciun raspuns, asa ca m-am urcat intr-o masina, am luat doua persoane cu mine, sa am martori la discutia mea cu parintele Justin, si am intrebat, pe parintele Justin specificandu-i intentia, sau propunerea lui Danion, pe care ne-a facut-o cand eram la Huta, de a trece la biserica din ROCOR, si a ma rupe de Biserica Ortodoxa.

De fapt ce s-a intamplat la Huta? Danion ne-a provocat intr-un mod foarte direct si foarte impunator – pe parintele Visarion, staretul manastirii – la o discutie despre PS Sofronie si despre opozitia ecumenista pe care trebuie sa o tinem in Bihor. Si intr-adevar trebuie sa tinem o pozitie antiecumenista pentru ca ecumenismul acesta nu este bun, dar acest antiecumenism trebuie sa-l tinem din Biserica, nu rupandu-ne de Biserica. Parintele Visarion a incercat sa-i spuna, ca noi ne marturisim credinta, indiferent ce fac altii, nu ne intereseaza functiile lor, dar noi ne marturisim credinta noastra traditionalista. A insistat, ca daca il pomenesti pe P.S. cu siguranta esti eretic ca si el. Da, Sfintii Parinti spun asa. Ceea ce a folosit Danion este adevarat: daca un episcop este eretic te rupi de el. Bine, te rupi de el, dar in momentul in care Sinodul l-a iertat, acest episcop este in comuniune cu Biserica Ortodoxa. Exact asa cum ma duc in Alba Iulia sau la Bucuresti, sau la Iasi, sau la Constanta sau la Cluj, si ma impartasesc acolo, sau oriunde in tara, acei episcopi sunt in comuniune cu PS Sofronie si toti fac parte din Sinodul BOR. In momentul in care m-am rupt de PS Sofronie, care a fost iertat de Sinod, m-am rupt de intreaga Biserica.

Ce ciudata este afirmatia: Veti merge in iad, pentru ca nu mergeti la biserica, ca mai apoi sa spuna ca daca mergeti la biserica in eparhia lui Sofronie, sau in biserica unde slujeste PS Sofronie si unde este pomenit, veti merge in iad. Acuma cum facem? Daca nu mergem, mergem in iad, si daca mergem tot in iad mergem. Bun, noi am decis. Si dupa slujirea de Boboteaza [a PS Sofronie] cu “Prea Sfintitul”… [grecocatolic] – eu nu-l consider “Prea Sfintit”, dar oficial asa este, pentru ca nu este al meu prea sfintit, este al altora – dupa slujirea de Boboteaza a Prea Sfintitului nostru cu omologul sau greco-catolic, foarte multi preoti din zona Beiusului nu l-am mai pomenit pe PS Sofronie la slujba, este adevarat. Dar dupa ce a fost iertat, l-am pomenit, chiar IPS Bartolomeu si Parintele Justin Parvu ne-au indemnat sa-l pomenim pe PS Sofronie, pentru ca sa nu ne rupem de Biserica.

Vedeti, aceste doua extreme de multe ori ne tinde si pe noi sa alunecam: ecumenismul pe de-o parte, si pe de alta parte, care este cealalta extrema, stilismul. Ei, bineinteles, trebuie sa avem o dreapta socoteala si nu sa nu ne lasam influentati de cei ce folosesc argumentele opozante ecumenismului ca sa nu cadem in diferite capcane sau diferite curse pe care ni le intinde vrasmasul.

Si iata stand de vorba cu parintele Justin am constatat ca parintele Justin nu stia anumite lucruri, ce se intampla in afara chiliei sale. Parca statea asa umil in patul sau, culcat. S-a ridicat dupa aceea, ca era si slabit de boala si de batranete. Si-a dat seama ca sunt unele lucruri pe care le stie, si altele care nu le stie, depinde cine, cum il informeaza. M-a surprins ca unii dintre ucenicii parintelui Justin il pazesc cu atata strictete, dar n-au avut probabil posibilitatea sa-l informeze cu anumite lucruri, ce se intampla, mai ales atunci cand ii este folosit numele. Aceasta se intampla si la usa chiliei sale, dar se intampla si la spital unde este internat.

Nu ne-ar mira daca multi se vor folosi de numele parintelui Justin dupa moartea sa, spunand ca “noi suntem ucenicii parintelui Justin”, si “ceea ce spunem noi, asa a zis parintele Justin”. Mai ales ca circula o groaza de zvonuri “ca parintele Justin a murit si a lasat testament inainte de a muri sa trecem toti la stilisti”. Nu este adevarat! Parintele Justin nu a zis asa ceva. Nu cred. Pentru ca parintele Justin ne indemna sa urmam exemplul Sfintilor Parinti, ca al Sfantului Ioan Gura de Aur, si multi altii care au luptat cu ereziile din interiorul Bisericii, nu s-au rupt de Biserica.

I-am spus parintelui Justin de propunerea lui Danion de a trece la biserica din catacombe. Parintele Justin mahnit s-a uitat in ochii mei, si dupa aceia mi-a spus:

“Nu am nici o partasie cu satana si cu oamenii satanei care vor sa dezbine Biserica”.

M-a cuprins [coplesit] oarecum atat sufleteste, cat si duhovniceste raspunsul parintelui Justin, dar am inteles multe. Discutand cu Parintele Justin, i-am spus:

Uitati parinte, cartile lui Danion poarta pe spate, pe coperta, un text al Sfintiei voastre, un text prin care il elogiati pe Danion, un text prin care Danion isi da o fata de marturisitor al dreptei credinte, un luptator pentru adevar si un luptator al nu stiu cui…”.

Parintele Justin mi-a spus asa:

“Una am vorbit eu cu ei, alta au facut ei”.

Bineinteles, acest lucru m-a ajutat sa inteleg niste lucruri, si cand sa ies din chilia parintelui mi-a spus asa:

“Nu mi-am amestecat niciodata limbile neamului meu, nici cu rusii si nici cu americanii”.

I-am spus:

“Parinte, dupa Pasti am sa va recaut. Dati-mi binecuvantare sa le spun oamenilor ceea ce am discutat aici in chilia sfintiei voastre”,

mai ales ca aveam doi martori cu mine. Parintele Justin mi-a spus:

“Nu e nevoie. Adevarul va iesi singur la suprafata. Dar daca vrei sa le spui, si crezi ca va trebui sa le spui, spune-le”.

Si m-am gandit, si am propus organizatorilor acestei conferinte, sa-mi dea prilejul sa spun aceasta in public, pentru ca oamenii sa stie de lucruri pe care poate nu le stiu. Iata, iesind din chilia parintelui, ne-a binecuvantat, ne-a miruit cum are obiceiul si mi-a spus:

“Parinte, daca afli ca am murit, roaga-te si pentru mine”.

Nu stiu ce sa inteleg din asta, daca ne vom mai intalni sau nu cu parintele Justin, dar ideea principala am inteles-o.

Este foarte interesant cum unii se folosesc de numele parintelui Justin si amesteca subiecte sensibile: cipuri, ecumenism, mucenici din inchisori si, printre ele, mai baga si problema calendarului. Vezi, Doamne, a izvorat mir din moastele pe care le tineam in mana. Da, dar acele moaste erau ale unor sfinti care aveau calendarul pe care il pastreaza Biserica Ortodoxa Romana. Acesti sfinti din inchisori au fost pe acest calendar nou. Moastele parintelui Ilie Lacatusu, pe care, am fost si le-am vazut cu ochii mei, sunt o dovada ca in Biserica Ortodoxa Romana exista sfinti, adica lucreaza harul. La Schitul Huta, unde pomenesc un episcop “eretic”, apa sfintita pe care o facem acolo, este apa sfintita ca si in toata Biserica Ortodoxa Romana, si ca in toata Biserica Ortodoxa Universala, Rusia, Serbia, Ucraina si Ierusalim, si toate celelalte biserici ortodoxe.

Iata ca unele argumente aduse oarecum fortat in privinta calendarului nu sunt tocmai practice. Si am sa ma refer la ceea ce spune Sfantul Serafim Rose, care – s-a afirmat aici in sala aceasta ca a fost un sustinator al stilului vechi, un lupatator pentru calendar. Sf. Serafim a spus asa:

“Corectitudinea poate deveni cu adevarat o boala atunci cand este administrata fara dragoste, fara toleranta, fara constientizarea propriei intelegeri imperfecte a cuiva. O astfel de corectitudine va produce mereu numai schisme, si in cele din urma ajuta numai la miscarea ecumenica, reducand numarul celor care marturisesc ortodoxia”,

pentru ca ce face Danion nu este decat o compromitere a miscarii traditionaliste din Romania . Si am sa va continui cu ceea ce spune Sfantul Serafim Rose:

“Prea multa corectitudine in ortodoxie, fara o inima crestina iubitoare, nu-i va rezista prea mult Antihristului, cel care il va recunoaste si ii va rezista cu tarie o va face indeosebi prin inima, si nu prin minte, pentru ca mintea ne ajuta sa gresim“.

De ce? Pentru ca luam canoanele si le interpretam noi cum vrem sa ne atingem scopurile, aceste canoane, care sunt reale, dar sunt aplicate in alt context si sunt aplicate in perioade diferite ale istoriei Bisericii. (…)

Va mai spun cateva lucruri , ce spune Sf. Serafim Rose:

“…parintii au fost tulburati de cuvintele si actiunile factiunii <<zelotiste>> din Biserica noastra, care incearca sa impuna tuturor o corectitudine rigida, care este in mod evident produsul logicii omenesti, si nu al Traditiei vii a Bisericii”.

Ceea ce spune Sfantul Apostol Pavel: Litera care ucide Duhul.

(…)

Datoria noastra este sa facem exact ceea ce a incercat parintele Justin, dar nu a reusit. Vazand ca Danion cade intr-o gresala, extrema stilista, a incercat sa-l atraga: hai predica, hai poftim mai ia o cruce, hai…, dar numai ca sa nu se piarda. Poate om reusi, poate nu, om vedea.

Dar eu cand am venit de la manastire, de la Petru Voda spre casa, i-am dat telefon lui Danion Am spus: “Danion, hai sa mergem amandoi la Parintele Justin, sa discutam fata catre fata”. Mi-a zis: “Parinte, sunt intr-o conferinta, sunt nu stiu unde, nu pot vorbi acuma la telefon, va rog sunati-ma peste o jumatate de ora”. Peste jumatate de ora il sun, telefonul inchis. Peste o alta jumatate de ora il sun, telefonul inchis. A doua zi il sun, telefonul inchis. Nu mai mi-a raspuns. Aceasta m-a determinat sa cred ca Danion evita o intalnire fata catre fata cu mine si parinte Justin. Si altceva: Hai sa zic ca avea telefonul inchis. Putea sa ma sune el pe mine. Exact asa cum m-a sunat atuncea cand a spus: “Parinte, ajuta-ma sa fac o conferinta la Oradea”, putea sa ma sune si sa zica: “Parinte, hai sa mergem la parintele Justin sa lamurim problema”, dar nu a vrut sa vina la parintele Justin, sau poate a vrut, dar intamplarea a fost ca avea telefonul inchis si n-a putut raspunde in seara aceea si cateva zile. Eu l-am sunat si pe parintele Hrisostom, dar si el avea telefonul inchis. Ce stiu eu, ce coincidente si cu telefoanele astea…

(…)

Exista un mare risc. Ati vazut si in filmul de mai-nainte, cand era pe patul de moarte mitropolitul Filip, a venit tarul in mod viclean, si a spus: “Parinte, ma caiesc, da-mi binecuvantrea sa merg la razboi sa eliberez Novgorodul”, la care Mitropolitul Moscovei si Patriarhul Rusiei nu i-a dat nici o binecuvantare. Si-a dat seama ca aceasta cainta nu a fost sincera si curata, si-a dat seama ca daca ii dai binecuvantare face o faradelege. A fost vigilent. Speram ca si parintele Justin sa fie vigilent in privinta asta, chiar daca este batran, chiar daca de multe ori nu are incredere, sau poate nu vede, nu citeste tot, sau cine stie ce motive care le pot presupune, le putem presupune, dar nu le stim cu siguranta, ar da sa zicem o binecuvantare. Pentru ca – referitor la crucea lui Danion – a primit crucea parintelui Justin. Da, cand parintele te vede deznadajduit, intotdeauna iti da o binecuvantare, te incurajeaza. Si mie mi-a dat un epitrahil cand am fost hirotonit, dar asta nu inseamna ca in tot ce zic eu si in tot ce fac, trebuie sa ma folosesc de acel dar de la Parintele Justin, ca sa spun ca, uite, asta este eticheta mea de la parintele Justin. Nu stiu daca ar fi corect din partea mea.

Da se vor folosi altii de imaginea parintelui Justin, de pozitia lui, ca sa faca dezbinare in biserica, sa nu-i credeti, chiar daca smulg o binecuvantare fortata. Ganditi-va la invatatura parintelui Justin, care intotdeauna a fost impreuna cu Sfintii Parinti. Parintele Justin a spus asa:

“Sfintii Parinti au luptat in Biserica, nu in afara Bisericii. Atat cu ereziile care erau in Biserica pe vremea arianismului, dar si cu ereziile care erau in afara Bisericii”.

Pe blogul lui Danion Vasile, in urma cu cativa ani, exista o marturie pe care am citit-o. Parintele Justin a spus asa: “Daca toata Biserica va trece la calendarul vechi, voi trece si eu, dar daca nu, nu voi trece“.

Referinte despre parintele Eftimie Mitra si despre Schitul Huta, in articolele:

***

Legaturi la subiect:


Categorii

Cazul Danion Vasile (2010), Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., Inregistrari, Parintele Eftimie Mitra, Parintele Iustin, Stilism

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

94 Commentarii la “MARTURIA PARINTELUI EFTIMIE MITRA DE LA SCHITUL HUTA (Bihor) despre sminteala creata la Oradea de teologul Danion Vasile si despre reactia Parintelui Iustin Parvu

<< Pagina 1 / 3 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. In cartea “Patericul secolului XX” de Klitos Ioannidis, la pag. 132, se spune de parintele Filothei Zervakos ca “nu a fost nici o clipa de acord cu zelotii aparatori ai vechiului calendar, pentru ca acestia s-au desprins de Biserica si au spus ca Biserica a ramas fara har din pricina acceptarii noului calendar. Ne spunea ca prin pozitia lor adeptii vechiului calendar au devenit schismatici si s-au lipsit de har”.
    Ori Danion Vasile a vorbit despre sfintenia parintelui Filothei Zervakos de nu stiu cate ori, ba chiar, daca ne uitam pe coperta acestei carti el insusi i-a facut o prezentare. Asadar se vede inca odata ca se foloseste numele unor sfinti parinti (ca de altfel si cel al parintelui Justin Parvu) pentru a demonstra lumii adevarul personal, si nu a marturisi intotdeauna Adevarul.

  2. Daca cineva doreste si poate sa ne ajute cu un transcript al fileurilor audio de aici, ii suntem recunoscatori si rugam sa ne contacteze prin mail.

  3. @ Jianu:

    Haiducilor “apologeti”,

    Nu, nu ne-a scapat nici ultima voastra isprava, mai subtila si mai parsiva decat toate celelalte.
    Nu va dezmintiti nici in al 11-lea ceas.

    Stim ca voi vreti “portita” de indreptatire pentru “haiducie” si “catacombe” in momentul in care vi se va nazari si veti decreta ca “nu mai exista ierarh de pomenit” si sa puneti si asta pe seama parintelui Justin. La telefon maica F. nu era deloc sigura de acel cuvant, avand constiinta initial (ceea ce e si corect) ca Biserica – fie ea si prigonita – fara ierarh nu se poate, nu este Biserica, si l-a spus atunci si sub semnul lui “s-ar putea sa fie…”, avand de gand sa nici nu dea public asta. Intre timp s-a razgandit, iar afirmatia (oricum neverificabila) a devenit deja o certitudine, o “profetie”, ca sa se poata da ‘dezlegare’ realizarii planului B, daca cel cu stilistii nu a tinut sau, poate, a fost aruncat ca diversiune si, la momentul dorit de provocatorii in rasa, sa se poata incerca instigarea multimilor “in numele parintelui Justin”? Nu stim, intrebam…

    Genul acesta de raspunsuri, pe chestiuni extrem de extrem de delicate si de importante, unde fiecare cuvant si fiecare ton conteaza, unde nuantele sunt esentiale, pur si simplu nu au voie sa fie transmise prin relatari, la vorbirea indirecta.
    Inevitabil, chiar si cineva de buna credinta ar putea intelege gresit ceva, ar putea interpreta gresit sau distorsiona prin propria exprimare. Apoi conteaza mult si cum i se pune unui parinte intrebarea, cum i se prezinta o situatie, ce anume i se selecteaza si i se sugereaza, etc. Atata vreme cat accesul oricarei persoane independente este strict controlat de grupul de calugari care il pazeste pe parintele Justin, cei care au interese directe legate de mostenirea prestigiului sau (si nu numai) pot pretinde orice; fapt este ca credibilitatea oricarui cuvant dinspre aceste surse, pentru noi, este aproape total compromisa, oricate ‘momeli” ni s-ar intinde prin asteptata delimitare de stilisti.

    Ca nu mai reprezinta o sursa de incredere, ne-am lamurit deja de mult. Ceea ce e dovada cea mai clara a manevrelor pe care le fac si acum este faptul ca se minte sfruntat, spunandu-se ca medicii vor sa-i dea drumul acasa parintelui, cand de fapt chiar unii din cei care il ingrijesc fac presiuni asupra medicilor pentru a-i da drumul acasa, chiar daca in acest moment, asta ar echivala, cum spunea clar cineva de acolo, cu un fel de “ucidere”. (fara a sugera vreo intentie a cuiva in sensul asta). La asta s-a adaugat si manevra cu “zavorarea” Parintelui, ca sa se continue pana in ultima clipa sechestrarea sa si monopolul pus pe parinte de o mana de oameni. Cat despre medici, acestia vor sa il pastreze pe p. Justin, pentru insanatosire, mult mai mult timp decat “cateva zile”, deoarece este absurd si cu totul iresponsabil sa externezi un bolnav batran caruia i s-a pus masca de oxigen…

  4. Este adevarat faptul ca „conteaza mult si cum i se pune unui parinte intrebarea, cum i se prezinta o situatie, ce anume i se selecteaza si i se sugereaza, etc.”.
    Ca exemplu va rog sa cititi sau sa recititi cartea lui D.V. „Ne vorbesc parini athoniti”. O parte dintre intrebari sunt puse in asa fel incat sugereaza in continutul lor raspunsul, sau cel putin il influenteaza. Pe mine cel putin, atunci cand citesc o carte de interviuri, ma intereseaza parerea neinfluentata a celui intervievat si NU parerea celui care pune intrebarile. D.V. a scris suficiente carti de pareri personale. Sa-i mai lase si pe parinti sa-si spuna parerea liber, fara a-i influenta „subversiv”.
    Nu ma supar daca nu apare comentariul.

  5. Mesaj grosolan de santaj “duhovnicesc” si amenintare primit pe e-mail de la administratorul blogului “Apologeticum” (acelasi, dupa IP, cu autorul comentariului semnat “Jianu”):

    bai tiganilor, ca altfel nu va pot spune. Faceti din nou aceleasi marsavii ca si pe blogul lui tarziu… da-ti in vazul lumii tot ce vorbiti privat cu maica la telefon. oare de asta o sunati? oare ii sunteti voi mai apropiati Parintelui? credeti ca unora ca voi Parintele le va vorbi deschis? ati auzit vreodata ce spune Parintele de unii ierarhi-carora voi le faceti osanale, ca niste lingai- si de mahnirea fata de compromisurile ce le fac cu sistemul? ce atitudini duhovniceasca este asta de a discuta public niste convorbiri private?
    va mai zic atat: aveti grija la urmatoarele zile, caci Dumnezeu nu bate cu parul. ori retrageti toata marsavia aia de comentariu si renuntati la a mai face scenarii ce nu va privesc, ori psaltirea va fi acul pt cojocul vostru.

    Mai departe reflectati singuri, fiecare si trageti concluzii. Noi nu mai comentam nimic. Se pare ca am starnit rau de tot musuroiul, de s-au pornit turbati cu ganduri de razbunare. Ce putem spune? Sa nu le ajute Dumnezeu in aceasta! Dar sa aiba mila de ei si sa-i ierte! Si pomeniti-ne si pe noi, ceilalti care ne cititi, parinti si frati. Multumim!

  6. HRISTOS A INVIAT!
    DACA MAI TINETI MINTE TOTI CEI CARE SUNTETI AMINTITI AICI….DANION,PARINTELE EFTIMIE,MULTI ATI PARINTI,APOLOGETICUM,CEI DE LA RAZBOI SI ALTII, STITI CE NE-A SPUS PARINTELE IUSTIN CA FARA RUGACIUNE NU VOM PUTEA FACE NIMIC SI VOM FI RISIPITI DE TOATE VANTURILE RAULUI.STITI CA PARINTELE NU POATE FI INFLUENTAT ASA CUM CRED MULTI,DE MULTE ORI NEFIIND DE ACORD CU IDEILE UNOR APROPIATI …. SI ORICUM VORBA PARINTELUI IUSTIN, ADEVARUL IESE ORICUM LA IVEALA.
    PENTRU MINE ESTE CLARA POZITIA PE CARE TREBUIE S-O AVEM FATA DE ECUMENISM SI CELELALTE RELE CARE VIN PESTE NOI SI ANUME IN PRIMUL RAND LUPTA CU CU NOI INSINE SI APOI MARTURISIREA CREDINTEI PANA LA JERTFA SI LUPTA DOAR INTRU CUVANT IN INTERIORUL BISERICII NOASTRE ASA CUM AU FACUT-O SI CEI DINAINTEA NOASTRA. IERTATI

  7. Oameni buni Danion e un caz incheiat. El era doar portavocea unui grup de interese strain. De ce va mai pierdeti timpul cu el cand problema e mai grea caci cei mai periculosi au ramas ascunsi, unii chiar sub numele de “ucenic” al parintelui Iustin. Acestia vor sa-l izoleze sub pretextul ca trebuie scos din spital si se va inchide singur intr-o chilie fara sa vada pe nimeni yavorandu-se. Nu va dati seama ce se urmareste? Cine il cunoaste pe pr. Iustin stie ca niciodata nu a avut astfel de idei. Pr Iustin e un om pentru oameni nu pentru sine. De atata timp se astepta o pozitie a parintelui Iustin in cazul Danion iar acum cand a inceput sa se afle de izolarea parintelui repede s-a grabit m. Fotini sa dea un comunicat in care sa strecoare fabuloasa poveste cu ZAVORATUL. Sa nu ne spuna Fotini ca poate de acum parintelui Iustin ii vom spune “Iustin zavoratul” in loc de “duhovnicul neamului”. Hai zau, chiar asa?

  8. Al doilea fisier audio nu mai este valabil?

  9. @ Mihai:

    Ba este, l-am reverificat si merge. Mai incercati cu un refresh.

  10. … si injuriile, presiunile si amenintarile disperate au continuat:

    va rog eu sa inchideti cometariile la acel articol. eu v-am trimis pe mail si nu trebuia sa fie public. in fine, va faceti voua o defavoare, dar nu mai lasati sa fie numele Parintelui Justin subiect de barfa. voi chiar numai de circ sunteti buni? vad ca buboiul s-a spart la voi! sunteti niste falsi, caci una vorbiti cu maica la telefon si alta credeti in capul vostru indoctrinat. bai habaugilor, voi v-ati luat si de mine si de saccsiv ca niste pagani, chiar daca noi am gresit in acel moment, insa nu cum ziceati voi, ca am avea interese ascunse . vedeti ca trebuie sa va intoarceti sa lingeti scuipatul aruncat spre noi.

    uite eu o sa va pun la psaltire.. aveti curajul sa mergeti mai departe si sa continuati tot circul in care cine stie ce nemernici il intorc pe-o parte si pe alta pe Parintele? s-apoi rugaciunea isi va spune cuvantul, dar ar fi mai bine sa inchideti sectiunea de comentarii.

  11. S-ar putea sa nu aiba foarte mare legatura observatia asta cu ce ce se spune aici, dar m-a izbit o afirmatie, si anume, ca o clica din calugarii de la Min.Petru Voda au cam pus stapinire pe parintele cenzurindu-i, pina la un punct, iesirile si mai ales primirile.

    Vreau sa va spun ceva pe care m-am retinut sa spun pina acum gindidu-ma ca s-ar putea sa dea prost pentru par. Justin. Acum insa ca au observat si altii lucrurile astea …..Deci: acum 2 ani am fost la Min. Petru Voda si am observat ca cu exceptia parintelui Ioan (parca asta este numele) si a altor citorva calugari, toti in virsta, si care mi-au dat impresia de oameni cu scaun la cap si cu bun-simt, restul calugarilor tineri nu mi-au placut deloc. Dar chiar deloc! Mai ales calugarasul care “pazea intrarea” la parintele. Tinerelul respectiv nu tinea nici un fel de ordine, facea si desfacea listele pe care se treceau oameni veniti de la mari departari, inchidea usa din fata si ii baga pe altii prin spate, pe cine vroia el, cum vroia el si cind vroia el, fara nici un fel de explicatie, fara sa anunte ca “bai prostilor stai la usa asta degeaba ca e inchisa”,etc. Si peste toate l-am auzit injurind pe cineva ( daca nu ma insel, o femeie care enervata de aceast haos l-a luat la intrebari apropo de listele pe care le lua si le arunca, facind altele noi, si rupindu-le si p-astea). Impresia care mi-au facut-o acesti tineri, a fost de aroganta, mitocanie, imbatzosare si agresivitate foarte multa agresivitate. Si, da, de atunci am avut impresia ca parca se crease in jurul parintelui un gard care nu era de protectie ci de filtrare. Eu am reusit sa intru la parintele la 4 dimineata, dupa slujba, cind calugarasul cel incapabil sa tina in ordine niste amarite de liste era dus la culcare (cu alte cuvinte, noi oamenii veniti acolo ne-am organizat mai bine decit o putea face el).
    oricum, ciudata foarte ciudata atmosfera de la minastire. Pe de o parte m-a impresionat par. Justin dar si citiva alti parinti de acolo. Pe de alta aprte m-au impresionat dar in sens invers generatia mai tinara.Repet, foarte ciudat!

  12. oarecum off-topic

    Semnalez cenzura crincena aplicata pe blogul sita.wordpress.com,pardon,pe:apologeticum-pt. naivii care nu si-au dat seama.
    La acest articol:http://apologeticum.wordpress.com/2010/04/18/parintele-justin-neaga-zvonurile-legate-de-trecerea-la-stilisti-si-ne-cere-tuturor-intoarcerea-la-rugaciune/#comment-12258-si altadata,la altele.
    In mare,am spus ca:”…recunosc(citat al maicii Fotini), imi era cumplit de jena ca eu sa il inreg­istrez pe par­in­tele vorbind pe patul spi­talu­lui, in starea in care era”-aici si in restul discutiei cu Parintele Iustin se vede o mare mai mare incarcatura de respect,smerenie si caldura in modul de abordare al maicii Fotini care contrasteaza cu “obiectivismul jurnalistic” din ultimul interviu(poate doar impresia mea…)de pe 5 aprilie(care se mai gaseste tot acolo pe site).Dupa mintea mea,consider ca e mult mai aproape de …normalitate.
    “Este viz­ibil ingri­jo­rat(Parintele Iustin)de starea cresti­natatii si a uceni­cilor lui care raman nepre­gatiti in fata greu­tatilor ce deja au inceput sa vina”-spuneam ca mi-a venit in minte acest gind in momentul cind am ascultat mihnirea din glasul parintelui din acel interviu(mai ales ca vorbea cu un astfel de ucenic totodata declarindu-se si reprezentantul manastirii).Mai spuneam ca pe mine felul in care a decurs interviul din 5 aprilie m-a facut sa ma gindesc daca nu e mai degraba vorba de un ziarist sau informator cu microfonul ascuns in sin.Mie mi s-a parut a fi putin tras de par si prea ostentativ si rece.
    Am mai observat si alte pareri intr-un ton asemanator cu al meu ca s-au…volatilizat.
    Il rog pe…proprietar sa-mi faca un dram de bine crestinesc si sa ma lumineze sa-mi dau seama cu ce si unde i-am gresit ca sa pot eventual sa ma corectez.Desi cam intuiesc motivul…E simplu.Nu trebuie decit sa ne uitam la majoritatea comentariilor care au trecut de “sita”.Oricum,pt. cazul unei eventuale revelatii-tamaduitoare-multumesc(sincer)anticipat pt. efort.

    Ps:Recunosc ca pe urma i-am trimis un mic comentariu(mai “racoritor”)de…despartire–>”pretene apologet de ce ma cenzurezi miseleste?de ce te temi?sa fie oare pt. ca nu esti in stare sa articulezi un raspuns decent?iti multumesc totusi pt. efort si pt ca mi-ai lamurit niste impresii mai vechi.
    ps:metoda asta nu face cinste nimanui si nici nu cred ca-ti aduce vreun cistig real.doar iluzia timpa a celui care se fofileaza dupa deget…te multumesti sa-ti furi caciula?”-pe care,normal,l-a sters.Domnu` SITA, lasati oamenii sa se exprime si,de ce nu,sa se descalifice cu propriile cuvinte!
    Pps:Precizari:1)vizitez foarte rar site-ul respectiv si comentez si mai rar…
    2)recunosc ca am postat comentariul de mai sus,pe apologeticum,la repezeala,dintr-un impuls si influentat de o tenta,la prima vedere,putin mai sanatoasa.
    3)ader la concluziile fratiilor de la razbointrucuvint si in acelasi timp ma simt cutremurat de tabloul din aceasta clipa a luptei teribile care se poarta…
    4)daca cineva crede ca Parintele Iustin este neputincios sau ca va fi anihilat va avea parte de mari surprize.

    Doamne ajuta!

  13. Azucena si Ioana Ionescu : exact asa gandesc si eu …si cred cu toata inima in Marturia Parintelui [prigonit] Eftimie Mitra…

    @Azucena: este pseudonim sau nume de botez ?! eu m-am gandit la
    Trubadurul lui Verdi …dintre atatea interprete ale Azucenei ,
    mie mi-a placut foarte mult mezzo-soprana Zenaida Pally…

  14. Chestia asta cu pomenirea ierarhilor e foarte delicata. Daca nu pomenesti nici un ierarh nu esti in comuniune cu biserica. De ce sa nu ii pomenesti daca au fost iertati. Tocmai aici sta intelepciunea. Au fost iertati inseamna ca au fost reabilitati. Din ce spune pr Eftimie se vede ca nu e patimas, ca si el l-a iertat pe episcopul sau pentru cate i-a facut si nu tine seama de acest aspect. Se refera strict la chestiuni canonice si practice. Ma mir cum un teolog cu renumele lui Danion nu stie acestea, ca daca un episcop a fost iertat poate fi pomenit.

  15. @Agnes,

    Azucena este un nume de origine spaniola, si in romaneste se traduce prin Crina. Este un pseudonim. Nu are nici o legatura cu Trubadurul de Verdi …

  16. referitor la mesajul maicii Fotinii de pe Apologeticum:
    Adica sa intelegem ca pr Iustin ne indeamna sa ne rupem de Biserica. Indirect ce scrie in comunicat (in cazul in care m. Fotini a prezentat corect spusele pr Iustin) ne indeamna ca pe viitor sa ne rupem de ierarhie, de episcopi si odata cu ei de Biserica. Nu imi vine sa cred ca pr Iustin ar fi zis asa ceva. Vrem dovezi in acest sens, nu ne putem lua dupa ce spune m. Fotini daca nu e si o inregistrare in care sa se spuna clar cu vocea pr Iustin acest lucru.
    Hai sa fim seriosi, sa nu credem ca pr Iustin se contrazice pe sine. Mai degraba consider ca e o gresala de interpretare a interlocutorului.

  17. Comentariul de mai sus nu l-au pus pe Apologeticum. De ce?

  18. Dragi mei INFAILIBILI tineti minte ca si multi din marii sfinti au gresit. Inclusiv par. Iustin Parvu, par. Arsenie Boca, par. Cleopa Ilie, etc etc etc…. nu sunt fara greseala, cu ata mai mult Danion Vasile.
    Va spun sincer ca am ascultat o mare parte din conferinta si desi nu-mi este neaparat drag Danion Vasile ma simt nevoit sa-l apar: s-a facut din tantar armasar!!!
    Legat de calendar consider cea mai buna informatia “Cele doua extreme:Ecumenismul si Stilismul” – Epifanie Theodoropulos, iar Danion nu face decat sa detalieze ideea de baza – “Schimbarea calendarului RAU S-A FACUT cu INTENTIE ECUMENISTA, important este cum noi ne eschivam de INTENTIE folosindu-ne de iconomia invatata de la Sfintii Parinti”.
    Legat de greseala lui Danion este ca insista prea mult pe calendar. Insista prea mult pe EROARE si uita sa dea solutia pentru CORECTARE (nu aia cu trecerea la calandarul vechi, ci aia cu intelegerea).
    Si Danion uita ca in Biserica exista si iertare, dar vad ca si noi uitam ca si pentru Danion exista iertare.
    Sa nu facem nici marii nostri Parinti Infailibili dar nici sa nu-i pretindem lui Danion infailibilitatea. Daca a gresit si se va recupera va fi bine, daca nu se va recupera pacat de el. Daca nu a gresit – “Adevarul oricum va iesi la iveala”
    Doamne ajuta!

  19. Sunt medic si am stat de vorba cu colegii mei de la spitalul unde inca mai este pr Iustin. Mi-au spus ca ar fi bine ca inca sa mai ramana in spital caci starea sa nu e chiar buna. Nu recomanda ca parintele sa iasa inca din spital pana nu isi va mai reveni inca putin. Cert e ca unii dintre reprezentantii manastirii de unde vine parintele insista sa il duca acasa, au incercat sa ii starneasca parintelui dorul de manastire prin expresii “va asteptam cat mai repede acasa” sau “Vrem sa va avem alaturi”. Firesc si parintele isi manifesta intentia de a merge acasape motivul ca sunt multi oameni care asteapta la usa chiliei sale.

  20. @ Vasile Sevastian:

    De acord cu partea cu infailibilitatea, cu cartea p. Epifanie si cu solutiile. Nu uitam ca exista iertare, din contra. Dar trebuie ca omul sa o si caute, sa o si vrea. Si trebuie si indreptarea unei asa de mari sminteli. Chiar asa tantar vi se pare daca lumea se ducea dupa el catre stilisti, daca iesea din Biserica? Sa dati un search pe siteul nostru dupa numele Danion Vasile, la pagina principala si la cea de stiri, si sa vedeti cate postari aveam cu el, daca credeti ca noi aveam ceva cu persoana sa. Sau aveam da, o apreciere si o simpatie, chiar daca nu lipsite de critici. Si el insusi stie si situatiile in care i-am fost alaturi si l-am aparat, promovat, etc., cum si el ne promovase la inceput pe noi.

    Daca nu a gresit? Pai nu ati aratat si dvs. unde a gresit? Unde mai e loc de ‘daca’?

  21. @Gicu Goman,daca va …incalzeste cu ceva aflati ca in acest caz se potriveste ghicitoarea cu manastirea si ciuperca… 😉
    Intr-un tirziu i-am spus si eu”les suivantes”:
    “pretene apologet de ce ma cenzurezi miseleste?de ce te temi?sa fie oare pt. ca nu esti in stare sa articulezi un raspuns decent?iti multumesc totusi pt. efort si pt ca mi-ai lamurit niste impresii mai vechi.
    ps:metoda asta nu face cinste nimanui si nici nu cred ca-ti aduce vreun cistig real.doar iluzia timpa a celui care se fofileaza dupa deget…te multumesti sa-ti furi caciula?”-pe care,normal,l-a sters.Domnu` sita.wordpress.com/apologeticum,lasati oamenii sa se exprime si,de ce nu,sa se descalifice cu propriile cuvinte!
    Doamne ajuta!

  22. Vasile Sevastian are in oarecare masura dreptate. La conferinta de la Oradea pr Eftimie a spus ca oricine poate gresi: “si noi putem gresi, poate maine vom fi noi in locul lui Danion”. Parintele a spus ca Danion ar fi bine sa isi faca o cainta publica si sa reintre in normalitate ca inca se mai poate. Daca inca nu a parasit Biserica inseamna ca e recuperabil iar daca a iesit din biserica e mai greu si datorita orgoliilor. Pacat ca nu s-a pus si acea parte a inregistrarii legata de acest aspect, de ce zicea Vasile Sevastian. Ar mai lamuri unele aspecte.
    Cert e ca reprezentantii episcopiei, prezenti la conferinta, cautau sa il prinda pe parintele in cuvant, se tot lega de el facand si putina tulburare. Cand li s-au ridicat oamenii in cap s-au mai potolit. Cel mai inversunat impotriva par. Eftimie era vicarul Radu Rus, cel venit de la seminarul din Zalau. Sa le fie rusine.

  23. O scurta observatia facuta cu privire la inutilitatea insistentei pe cazul Danion. Nu cred ca este inutil deloc! Si aici nu e vorba numai de Danion. Nu este inutil deloc sa lamuresti lucrurile intr-un moment in care multi credinciosi din BOR indusi in eroare de argumentele ‘canonice” ale lui X si Y (pentru ca Danion nu e singurul)se gindesc sa treaca la stilisti sau chiar au si facut-o deja. Stiu personal cazuri de oameni care nu stiu ce sa mai creada si pe care nu poti sa-i convingi fara argumente, adica fara contra-argumente. Asa ca, nu, insistenta celor de pe acest site mi se pare foarte rationala si cu un scop precis. Si nici nu se doreste denigrarea lui Danion. Mie cazul lui imi da fiori reci. Pentru ca daca un astfel de om cu o viata, experiente, si cunostine ca ale lui a ajuns s-o ia astfel razna, imi dau seama cit de in pericol sintem noi astilalti, nu neaparat in legatura cu calendarul ci cu multe altele pe care ni le arunca viata in fata. Si totul porneste de la egoism si mindrie. De asta ar fi un lucru excelent daca Danion si-ar veni in fire si ceilalti ca el.

  24. @admin : Sa stiti ca ati luat o decizie inteleapta prin faptul ca ati retras postarea cu mailul scris de “apologet”.A fost o reactie omeneasca din partea voastra sa il faceti public,nu spun ca ati gresit (acum,Dumnezeu stie cate mesaje de acest fel primiti zilnic(nu neaparat de la el)).Dar raspunsul vostru dat lui “Jianu” ,parerea mea e ca nu trebuia retras,doar mai trebuiau facute cateva clarificari.In fine,voi v-ati inteles,sper.
    Oricum,admir faptul ca ati facut efortul sa ne dati un bun exemplu noua cititorilor si sa stiti ati reusit,inca o data(nu am zis “de fiecare data”,atentie).Si sa nu cumva sa credeti ca noi nu am vazut pana acum cate si mai cate nedreptati ati suferit “online”.Dar nu va faceti griji, va veni si “ziua biciului” pentru ei,asta le-o promit(si aici nu ma refer doar la cel amintit mai sus),sa nu va indoiti de aceasta,e doar o chestiune de timp.
    Dumnezeu sa scoata la iveala toata lucrarea vrajmasului!Amin.

  25. Nu stiu de ce, dar am vrut sa pun un comentariu pe comunicatul maicii Fotini din Apologeticum dar mi l-au sters. Vroiam sa fac doar cateva referiri la starea sanatatii vazuta din prisma medicala.
    Din cate stiu, medicii au spus ca ar fi bine sa mai ramana o perioada in spital. Asta l-ar putea ajutea sa se vindece mai repede. Oare n-ar fi prematur sa il scoata din spital inainte de vreme pana nu isi revine complet? Ca medic vad altfel problema. Cu atat mai mult ca m-am si consultat cu medicii din Cluj despre acest subiect. De aceea sustin ce spune Viorica Lazau in comentariul de mai sus.

  26. ce chestie! abia acum am vazut raspunsul vostru (razboiintrucuvint) dat lui Sevastian. asa ca al meu devine redundant.

  27. Ma iertati pentru intarziere,m-a tinut cineva la telefon o gramada de timp si nu am mai dat refresh,sa stit ca va inteleg ca ati revenit asupra deciziei,puteti sa stergeti mesajul meu,nu ma supar.Sa aveti o noapte linistita.

  28. @admin
    Am vrut ca in acel loc “greseala lui Danion” sa fie o aluzie la afectivitatea cu care isi expune parerea despre calendar. Patosul si energia cu care sunt expuse unele idei nu este… sa-i spunem asa… o greseala in adevartul sens al cuvantului. Poate crea in cei mai putin informati idei gresite e drept, dar aici intrati voi (sau noi) in scena.
    Poate ca cei care vor cadea oricum sunt parte din cei care vor fi cernuti intr-un fel sau altul. Nu cred ca vor fi dintre cei care cauta continuu adevarul.
    Cred ca intentia lui era alta – nu recomandarea stilismului devreme ce Danion inca are impartasire cu bisericile din BOR. Devreme ce in conferinta ataca slujirea impreuna cu catolicii, presupun ca asta era si ideea cu calendarul.

  29. @ “bandit mistic”:

    Inseamna ca te dezamagim…:)

    Nu, nu primim asa ceva decat foarte rar din partea unor care isi spun crestini, ba chiar s-ar zice ca vietuiesc in manastire. Si ni s-a parut, din pacate, relevant pentru ce se intampla acolo acum. Vor urma multe diversiuni si manipulari si e bine sa fim pregatiti. Daca nu s-au ferit sa profereze astfel de amenintari si insulte… Ne asteptam deja aproape la orice.

    Din partea noastra, Dumnezeu sa-i miluiasca si sa-i ierte.

  30. Cred ca pr Iustin vrea la manastire sa stea cu oamenii pe care ii iubeste si nicidecum sa se zavorasca. Poate ca ar fi zis ca vrea sa stea in rugaciune dar nu in zavorare. E o diferenta mar intre una si alta. Se poate ca m. Fotinii sa fi inteles gresit, in cel mai bun caz. Nu as vrea sa cred ca m. Fotini e implicata in jocuri de culise…
    Din pacate am incercat sa trimit si la Apologeticum si la Atitudini o referire la acest aspect dar nu mi l-au postat. Sper ca o veti face macar voi. Multumesc.

  31. @ Vasile Sevastian:

    A fost chiar asta, din nefericire. Daca cercetati mai atent, veti vedea, am argumentat punctual si clar. Faptul ca are INCA impartasire cu BOR poate fi si o chestiune de moment, dar si una strategica (ce credibilitate mai avea si unde si cui mai vorbea – in afara de internet? – daca pe el scria deja “stilist’?), insa tine si de teoria sa proprie, foarte bizara legata de “har”. Ceva de genul: suntem apostati, eretici, anatema, dar… mai e acolo o ramasita de har si pentru noi, prin exceptie. Si mai ales unii care marturisesc corect calendarul vechi se impartasesc din ea. Dar nu poate tine mult nici scindarea asta, nu vedem cum.

    Parintii de la Putna au stat de vorba cu el, dar fara succes. Si alti parinti au mai incercat sa-l caute, dar nu le-a raspuns la telefon sau le-a raspuns rastit si refractar. Macar asa sa ajunga la el mesajul lor…

    Sa nadajduim ca retragerea e un sfetnic bun si ca va fi o retragere si dinspre sursele de influenta obscure si “alternative” de la Chisinau sau de prin alte colturi alte lumii.

  32. @ Laura Marinescu:

    Si noi credem la fel.

    Si noi am spera ca nu e implicata, si ca este doar o gafa, ca si celelalte mentionate. Probabil din oboseala si tulburare se intampla sa nu ai grija cum te exprimi, dar aici chestiunea era de maxima responsabilitate si orice relatare subiectiva sau neatenta e foarte riscanta. Poate si noi am fost prea duri in felul in care am taxat-o, sub influenta supararii cauzate de comentariul provocator al lui “Jianu” (Apologeticum).

  33. Intre poze e o mare diferenta. Poza de la masa era intr-o sala pe o scena, poate unde sa sustinut conferinta, si cea cu microfonul e intr-o alta sala. Ce ati facut fratilor ati incercat sa ne pacaliti. Si imbracamintea e alta in fiecare poza, care e cea reala?

  34. @ Observator:

    Fireste ca poza principala NU e de la conferinta! Am scris undeva asta? Care e pacaleala? Ilustrarea era pentru parintele Eftimie. Si chiar el e! 🙂 O poza de la conferinta am primit de la cineva abia spre seara si, precum vedeti, nici nu e suficient de relevanta, de reusita, asa ca am pastrat-o in prim-plan pe cea din arhiva. E una si aceeasi persoana? Deci care era problema?!

  35. pentru Monica,
    E firesc ca cei de la episcopia din Oradea s-au suparat pe pr Eftimie fiindca le-a dejucat planurile. Ei au vrut sa se foloseasca de afirmatiile lui Danion Vasile pentru a-l compromite pe pr Iustin. Au fost acuze, neoficiale, cum ca pr Iustin s-ar ascunde in spatele campaniei de rupere a unei fractiuni dintre credinciosii BOR si directionarea acestora spre stilisti. Acum ca totul a fost dezmintit, cei de la episcopie n-au decat sa isi puna pofta in cui.
    Trist e ca cei de la Episcopia Oradiei nu sunt interesati de problemele Bisericii ci mai degraba le lasa pe acestea de o parte pentru a se rafui asupra unor preoti antipatici. Pe ei nu ii intereseaza ca se rupe din Biserica ci mai degraba erau preocupati cum sa il compromita pe pr. Iustin si sa il prinda cu vreo gresala pe pr. Eftimie.
    Apropoo de simpatia celor de la Episcopie: Episcopia a decis prin hotarare de permanenta sa ia de la Schitul Huta (cel mai sarac schit din Bihor) doua posturi neclericale si le-a directionat spre Manastirea Izbuc, resedinta de protocol a PS Sofronie. Frumos domnilor, felicitari…

  36. @ Ovidiu:

    Iarta-ne, comentariul tau (mai lung) se dusese automat si fara sens la spam. Nu a fost nicio intentie de stergere din partea noastra.

  37. Rugam pe cei care trimit mai multe mesaje de la acelasi IP, oricat de bine intentionati ar fi, sa nu continue aceasta practica.
    Multumim!

Comentariile sunt inchise.

Formular comentarii

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare