Freamat ortodox inaintea intalnirii din Cipru cu catolicii

3-10-2009 3 minute Sublinieri

ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ EPIRUSGATE

Poporul credincios aşteaptă de la ierarhii Greciei un răspuns patristic către Patriarhul Bartolomeu

După scrisoarea Patriarhului Bartolomeu către Arhiepiscopul Ieronim referitoare la „Mărturisirea de Credinţă împotriva ecumenismului” şi scrisoarea Mitropolitului Pergamului (Ioannis Zizioulas) către toţi ceilalţi mitropoliţi, Ierarhia Bisericii Greciei va trebui în mod obligatoriu să ia o poziţie şi nişte hotărâri faţă de deschiderile filocatolice şi ecumeniste ale patriarhului şi ale celor dimpreună cu el.

Poporul credincios aşteaptă un puternic răspuns de împotrivire întemeiat pe Sfinţii Părinţi la ameninţările patriarhale şi o poziţie clară şi lipsită de ambiguitate a ierarhilor Greciei referitoare la dialogul cu catolicii.

Cei trei ierarhi din Biserica Greciei care au semnat „Mărturisirea de Credinţă împotriva ecumenismului” (mitropoliţii de Pireu, Kithire şi Etolia), dar şi alţii care nu au semnat, dar în mod sigur nu sunt de acord cu linia ecumenistă a lui Bartolomeu trebuie să ceară fără ambiguitate Ierarhiei condamnarea ecumenismului, retragerea Bisericii Greciei din dialogul cu catolicii în Cipru (după cum deja a făcut-o Biserica Bulgariei) şi să reafirme lui Bartolomeu faptul că rămân statornici pe linia patristică a credinţei ortodoxe refuzând să se supună activităţii lui filocatolice.

Poporul credincios aşteaptă un răspuns clar şi lipsit de ambiguitate către ecumeniştii din Fanar (Constantinopol). Dacă acest răspuns nu va exista, poporul se va umple de deznădejde şi frustrare pentru păstorii săi, iar ecumeniştii vor redobândi îndrăzneală.

(traducere din neogreacă: ierom. Fotie; sursa: http://thriskeftika.blogspot.com – blogul unui teolog grec)

***

Întâlnirea din Cipru – o ameninţare pentru unitatea ortodoxă

Este deja o convingere comună că întrunirea în Cipru a Comisiei Mixte Internaţionale pentru Dialog Teologic dintre ortodocşi şi romano-catolici, cu tema „Rolul episcopului Romei în comuniunea Bisericilor în primul mileniu”, constituie o ameninţare vizibilă pentru unitatea interioară a Bisericii Ortodoxe.

De-a lungul istoriei, Biserica a apărat unitatea ei interioară prin sistemul ei sinodal, atât în ceea ce priveşte temele dogmatice, cât şi în ceea ce priveşte cele canonice şi morale, aşa încât să salveze drumul soteriologic al credinciosului către nădejdea mântuirii lui în Hristos.

Acest lucru s-a realizat prin alegerea lui Matia, prin Sinodul Apostolic, prin Sinoadele Locale şi, în continuare, prin cele Ecumenice, iar astăzi prin Sinoadele Bisericilor Ortodoxe Locale, prin Conferinţele Panortodoxe şi prin Comisiile Interortodoxe Pregătitoare ale Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe. Deja Bisericile Ortodoxe Locale au rezerve faţă de această întâlnire (din Cipru), iar cele care vor participa se vor contrazice deasupra aceleeaşi teme. Responsabilităţile Patriarhului nostru Ecumenic, Kir Bartolomeu, şi ale celorlalţi Întâistătători ortodocşi sunt mari pentru a salva unitatea interioară a Bisericii Ortodoxe.

Pentru a se salva unitatea ortodoxă, se impune să premeargă întâlnirii din Cipru o întâlnire interortodoxă pentru o hotărâre comună în ceea ce priveşte dialogul. Amânarea întâlnirii din Cipru până la o vreme se impune din următoarele motive:

1. Preşedintele Comisiei Ortodoxe de Dialog s-a ciocnit deja cu arhiereii ortodocşi care reprezintă Bisericile Ortodoxe Locale.

2. Tema Dialogului este în afara hotărârii comune a primei Conferinţe Panortodoxe din Rhodos, care defineşte cu claritate „studierea punctelor pozitive şi negative dintre cele două Biserici, în credinţă, în conducere şi în activitatea bisericească”.

3. Să se aplice hotărârea Comisiei Interortodoxe Pregătitoare care accentuează clar că: „Dialogului cu romano-catolicii trebuie să-i premeargă o dezbatere de soluţionare a problemelor pe care le ridică uniaţia (greco-catolicismul) şi prozelitismul pe care îl încurajează şi îl exercită Biserica Romano-Catolică”.

4. În trecut, pentru a se apăra unitatea ortodoxă, a fost convocată a II-a Conferinţă Panortodoxă din Rhodos, pentru ca toate Bisericile Ortodoxe Locale să examineze în comun tema iniţierii Dialogului Teologic cu romano-catolicii.

Acelaşi lucru se impune şi astăzi, când întâlnirea din Cipru constituie o ameninţare vizibilă pentru unitatea Bisericii Ortodoxe.

NOTĂ: Mai multe informaţii despre hotărârile oficiale ale Bisericilor Ortodoxe asupra iniţierii Dialogului şi asupra temelor de dezbatere cu romano-catolicii, vezi în cartea lui Serafim Kikkoti, «Ενότητα και Μαρτυρία της Ορθοδόξου Εκκλησίας στο σύγχρονο κόσμο» („Unitate şi mărturie a Biserii Ortodoxe în lumea contemporană”), Ed. Panagopoulos, Atena, 2005, pag.70-167.

(traducere din neogreacă: ierom. Fotie; sursa: romfea.gr)

***

Schimb de scrisori cu puţin înainte de Dialogul dintre ortodocşi şi catolici din Cipru

Multe scrisori văd lumina publicităţii zilele acestea, toate referindu-se la Dialogul dintre ortodocşi şi catolici care va avea loc în Cipru.

De o parte, avem scrisorile Mitropoliţilor de Koniţa şi Pireu către Arhiepiscopul Greciei, în care se cere expunerea problematicii dialogului Ierarhiei (ce se întruni acum în octombrie) şi trasarea unor linii directoare reprezentantului Bisericii Greciei la Dialog – Mitropolitul Hrisostomos de Messinia. În acelaşi moment, scrisori cu un conţinut foarte important referitor la această temă a trimis atât Sinodului Bisericii Greciei, cât şi Sfântului Munte profesorul Tselenghidis. Aceste scrisori sunt, după părerea noastră, expresia teologiei ortodoxe şi vor trebui tratate cu maximă seriozitate de către mitropoliţi şi de către monahii athoniţi.

Pe de altă parte, Mitropolitul de Pergam (Ioannis Zizioulas), printr-o scrisoare către mitropoliţi, încearcă să susţină dialogul aşa cum îl înţelege el şi cei care îl urmează din Fanar (Constantinopol), îl atacă pe profesorul Tselenghidis şi, urmând stilul Patriarhului Bartolomeu condamnă furios pe credincioşii luptători care au semnat „Mărturisirea de Credinţă împotriva Ecumenismului”.

(Cu scrisoarea Patriarhului Bartolomeu către Arhiepiscopul Greciei ne vom ocupa separat, într-un alt articol al nostru).

După părerea noastră, aceste scrisori dovedesc următoarele:

1. Există încă mitropoliţi care nu şi-au plecat genunchiul înaintea lui Baal al ecumenismului.

2. Mărturisirea de Credinţă a deranjat, deranjează şi va deranja pe ecumeniştii care, chiar dacă plănuiau să meargă spre Papa cu paşi rapizi, datorită sănătoasei împotriviri a tuturor celor care au semnat Mărturisirea, acum îşi reduc viteza şi se repliază, temându-se că dacă vor merge înainte cu paşi „îndrăzneţi”, s-ar putea să se aşeze automat în afara Bisericii.

3. Toată mişcarea dimprejurul chestiunii Dialogului cu catolicii poate constitui un prilej pentru o mai bună clarificare a poziţiilor, a tezelor şi învăţăturilor episcopilor şi a tuturor credincioşilor. În acest mod ecumenismul va fi demascat în toată aşa-zisa lui „măreţie”, aşa încât să fie condamnat ca erezie, iar cei ce persistă în el să fie aşezaţi şi printr-o modalitate eclezială în afara Bisericii Ortodoxe.

(traducere din neo-greacă: ierom. Fotie; sursa: http://thriskeftika.blogspot.com – blogul unui teolog grec)

03092009 ORTHO_01


Categorii

Ecumenism, Ierarhi greci, Patriarhul ecumenic Bartolomeu, Traduceri

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

8 Commentarii la “Freamat ortodox inaintea intalnirii din Cipru cu catolicii

  1. Excelent material, poate inteleg ceva si ai nostri care de regula o fac pe orbii si surzii cand se dezbat asemenea probleme.

    Sunt curios ce indicatii pretioase va mai primi anul acesta PS Ciprian, delegatul BOR la aceasta conferita.

    Salutari fratilor si felicitari pentru lucrarea voastra!

  2. Religia noastra este religia religiilor, sau, prin revelatie, adevarata religie. Celelalte religii sunt omenesti, gaunoase. Ele nu cunosc maretia Dumnezeului Celui in Treime. Nu cunosc ca telul, chemarea noastra este sa devenim dumnezei dupa har, sa ne asemanam cu Dumnezeu cel in Treime, sa devenim una cu El si in mijlocul nostru. Aceste lucruri nu sunt cunoscute de celelalte religii. ( PARINTELE PORFIRIE). Biserica Ortodoxa este singura biserica a lui HRISTOS. Este biserica Sa, si trebuie sa ii multumim mereu pentru faptul ca suntem ortodocsi, si asftel putem fi ai Lui,si sa ne bucuram de maretiile Sale. Il avem pe Hristos, si nu mai avem nevoie de invataturile catolicilor. Numai Ortodoxia poate tamadui sufletele oamenilor si ii poate face cu adevarat fericit.

  3. Ce partasie avem noi cu ei(catolicii sau alti)?Nici una,ei sunt in afara tuturor dogmelor si tainelor ortodoxe.Ortodoxia este iubitoare dar este si DREPTA.Orice cale de dialog,de intalniri,de rugaciuni cu ei este un compromis.Si tacerea o sa duca tot spre compromis(tacerea ierarhilor nostri,a clericilor,dar nu in ultimul rand si indiferenta noastra a mirenilor).Tra sa stam bine ancorati in ortodoxie,nu numai in cuvant ci neaparat in FAPTE.Dealungul timpului Dumnezeu ne-a dat multe exemple din sfintii chiar contemporani cu noi, cum sa procedam in asemenea situatii.Sa-i citim,sa luam aminte la ei si sa stam tari in credinta noastra.Asa sa ne ajute BUNUL DUMNEZEU,penrtu rugaciunile sfintilor.Amin.

  4. Să ne rugăm Domnului să ne lumineze minţile, spre a nu cădea în capcana acestor erezii.Să ne rugăm pentru ca reprezentanţii la această întrunire să apere valorile Ortodoxiei şi să ofere un răspuns clar, puternic Patriarhului Bartolomeu şi susţinătorilor lui, condamnând ecumenismul acestora. Unică este Biserica lui Hristos – Biserica Ortodoxă.
    Trebuie şi este nevoie de o reacţie urgentă şi fermă a tuturor creştinilor ortodocşi referitor la această problemă. Avem atâtea mijloace de informare, de mediatizare…dacă nu luptăm acum, atunci când? Tăcerea e scumpă în aceste clipe..şi poate avea consecinţe dintre cele mai nedorite!
    Să mărturisim credinţa noastră, să dovedim tuturor că nu pot altera unitatea ei! SUNTEM DATORI să o apărăm, aşa cum au făcut-o din toate timpurile Sfinţii Părinţi, martirii şi mucenicii!
    Domnul să ne înţelepţească şi să ne întărească!

  5. ”Ortodoxia în smerenie se păstrează.”(Pr.Rafail Noica)
    S-o mărturisim cu fermitate!

  6. Doamne, Sfinte, ce putem sa mai credem noi,cei din popor,laicii despre aceasta “bulibaseala”? Intelegeri (neintelese)cu dialog de apropiere si
    alipire cu cei care s-au dezlipit de noi de atat amar de vreme,schimband(reformand) canoanele si invataturile dogmatice dupa bunul lor plac.Ei s-au lepadat de Biserica Universala,noi o pastram(inca) asa cum fost data de Hristos prin Sfintii Apostoli.
    De ce trebuie sa ne amestecam tocmai acum cu cei care au pus Cap Bisericii lor un papa,loctiitor lui Hristos aici pe pamant?Si nu numai atat,ei zic ca nu poate gresi ca om,”are infailibilitate papala,urmas al Sf.Petru”,filioque,zicand ca Duhul Sfant vine si de la Tatal si de la Fiul.Azimile,ca si evreii,purgatoriul nascocit de ei,indeosebi “indulgentele papale”care cumpara pacatele s.a. Ne lamureste mai bine Parintele Arsenie Papacioc,astfel el zice “Nu exista targ in materie de adevar!
    Ca sa putem face o impacare,o unitate,trebuie sa negustorim:lasa tu,las si eu.Ce sa lasam noi?…-“o iota,o cirta cine lasa din tot ce spun Eu-acesta isi pierde mantuirea…Nu avem ce discuta decat daca veniti inapoi!…Nici un progres nu se poate face,indiferent ce i se propune si cine intretine un dialog:dar inseamna ca cineva e vandut, ori las, ori neortodox, ori nu cunoaste frumusetea si vapaia Ortodoxiei…Sigur, este vorba de a ne angaja cu toata seriozitatea pe drumul esential istoric, care este marele Adevar = Orto-Doxia.Sa nu ne amagim.Exista si “un dialog al minciunii”…Iar Sf.Ignatie Briancianinov spune”Unde nu este Ortodoxie,acolo nu este nici mantuire. Inchei cu marturisirea Parintelui Efrem
    Athonitul “Ortodoxie preafrumoasa,mireasa impodobita a lui Hristos,SA NU TE TAGADUIM
    noi,nevrednicii,ci daca VREMURILE SI IMPREJURARILE o vor cere, invredniceste-ne sa varsam pentru tine si ultima picatura de sange din noi!”Amin.

  7. Pingback: CONCLUZIILE Conferintei de la Pireu despre primatul papal - Razboi întru Cuvânt
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare