Cum si pentru ce sa ne rugam? SFANTUL PARINTE PAISIE AGHIORITUL: Sa cerem mila lui Dumnezeu pentru noi insine si pentru ceilalti

23-07-2014 Sublinieri

elder paisios prayer

*

*

Rugaciunea pentru noi insine

Sa cerem mila lui Dumnezeu pentru noi insine si pentru ceilalti

– Gheronda, cand ma rog pentru cineva si simt umilinta, atunci incetez sa ma mai rog pentru acea persoana si fac rugaciune numai pentru mine. – De ce? Acela nu are nevoie de rugaciune? – Are, Gheronda, dar ma gandesc ca in acel mo­ment este mai bine sa fac rugaciune pentru mine, pen­tru ca nu stiu cand voi mai simti iarasi umilinta. – Bine, tu sa huzuresti, iar despre celalalt sa spui: „Nu-mi pasa”? Cel putin sa spui: „Miluieste-ne pe noi”. Inlauntrul lui „pe noi” sunt cuprins si eu si toti ceilalti. Eu spun:

„Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumne­zeu, miluieste-ne pe noi. Miluieste-ne pe toti si pe mine, dobitocul”.

Mult ajuta sa impartim rugaciunea noastra in trei parti: o parte pentru noi insine, una pentru cei vii si una pentru cei adormiti. Cu toate ca in felul aces­ta tot pentru noi facem mai multa rugaciune, pentru ca eu sunt unul singur, iar cei vii si cei adormiti sunt nenumarati. – Gheronda, simt ca nu-mi va ajunge intreaga via­ta ca sa cer mila lui Dumnezeu.Te va milui Dumnezeu. Numai sa te rogi simplu si neincetat, cerand cu smerenie mila Lui pentru tine si pentru toti oamenii. Cand cerem mila lui Dumnezeu si ne nevoim fara egoism, cu smerenie, cu marinimie, Dumnezeu ne va da atat noua, cat si celorlalti tot ceea ce avem nevoie. – Gheronda, nu cumva trebuie sa mai cer si altceva in afara de mila lui Dumnezeu? – Inauntrul milei lui Dumnezeu se cuprind toa­te. Dar daca iti trebuie ceva concret, poti sa ceri de la Dumnezeu. – Gheronda, Sfantul Vasilie cel Mare spune:

„In rugaciunea ta, dupa doxologia pe care o vei face, sa ceri numai imparatia lui Dumnezeu”[4].

La ce se refera? pais1– Se refera la faptul ca mai intai trebuie sa cautam imparatia lui Dumnezeu si dupa aceasta toate celelal­te “se vor adauga voua”[5], asa cum a spus Hristos. Nu sa cerem una si alta si sa uitam menirea noastra. – Gheronda, Sfanta Scriptura spune sa ne rugam pentru orice[6] trebuinta. Sfintii Parinti insa evitau sa se roage pentru problemele lor personale. Eu cum sa ma rog? – Sa te rogi pentru orice nevoie pe care o are sufle­tul tau si sa dai mai putina importanta nevoilor trupu­lui. Si in „Tatal nostru”, cand spunem:

Painea noas­tra cea de toate zilele da-ne-o noua astazi[7],

nu cerem numai hrana materiala, ci tot ceea ce ne trebuie ca sa traim duhovniceste, asa cum vrea Dumnezeu.

Odata, pe cand eram la Coliba Cinstitei Cruci, pa­rintii de la manastire, in loc sa-mi aduca putin vin, pe care il asteptam ca medicament pentru problema pe care o aveam la intestine, mi-au adus, din greseala, o sticla de otet. Nu am spus nimic, pentru ca m-am gandit ca asa a voit Dumnezeu. Trecusera vreo patru­zeci de zile si cu apa de ploaie pe care o beam, situatia mea se agravase. Intr-o zi am suferit mult. Ardeam de sete, dar ma temeam sa beau, deoarece cu o zi inainte ma mai intremasem putin dupa ce am baut, insa apoi m-am chinuit toata noaptea. La un moment dat, cand am intrat in bisericuta ca sa aprind candelele, am va­zut o sticla de vin in fata catapetesmei, sub icoana Maicii Domnului. Sticla era a mea – am recunoscut-o -, dar cum de era plina? Nu venise nimeni la mine in acele zile, iar eu intrasem de nenumarate ori in biseri­cuta si nu vazusem nimic inaintea catapetesmei. Era vin acrisor, medicament, exact asa cum imi trebuia. In aceeasi zi mi-au adus si de la manastire o sticla mare de vin.

– Gheronda, daca voi cere ceva de la Dumnezeu cu toata inima, oare imi va da? Daca iti este de folos, iti va da. Iar daca nu-ti este de folos, cum sa-ti dea? Ai vazut ce au patimit evre­ii cand au insistat ca Dumnezeu sa le dea rege, desi ii instiintase ca inca nu erau pregatiti pentru aceasta[8]? Si a devenit rege mandrul Saul, care le-a pus biruri grele si i-a chinuit[9]. De multe ori credem ca ceea ce cerem de la Dum­nezeu este bun, insa nu este asa. Dumnezeu insa, Care din fire este bun, stie ce ii trebuie fiecaruia. De aceea sa spunem:

„Dumnezeul meu, gandul imi spune ca aceasta ma va ajuta, insa Tu cunosti mai bine ce este de folos pentru sufletul meu. «Faca-se voia Ta»[10].

Prin urmare, cand spunem cu toata inima noastra: „Faca-se voia Ta”, se va face voia lui Dumnezeu, care, in cele din urma, va fi spre folosul sufletului nostru.

Rugaciune pentru nevointa noastra duhovniceasca

– Gheronda, Sfantul Isaac Sirul scrie:

„Cum ceri sa-L iubesti pe Dumnezeu, de vreme ce nu te-ai cura­tat de patimi?[11].

Este cumva obraznicie ca cineva sa nu se fi curatat de patimi si sa doreasca sa-L iubeasca pe Dumnezeu?

– Nu. De ce sa fie obraznicie? Se nevoieste cineva sa se curete de patimi si in acelasi timp vrea si sa-L iu­beasca pe Dumnezeu. Amandoua se savarsesc paralel. Daca insa cineva nesocoteste grija de patimile sale si cere in rugaciune sa-L iubeasca pe Dumnezeu, unul ca acesta are obraznicie.

– Gheronda, am citit undeva ca daruirea in ruga­ciune este pe masura credintei si a caldurii inimii[12]. – Tu ce ceri de la Dumnezeu? – Gheronda, cer sa ma slobozeasca de asprime si sa-mi inmoaie inima atunci cand ma rog. Paisios monachos Agioreitis15– „Cereti si vi se va da”[13], a spus Hristos. Daca ceea ce ceri este un lucru bun si folositor, il vei primi. Daca ceri de la Dumnezeu putere, pentru ca sa te rogi sa ti se ierte pacatele si sa-i ajuti pe ceilalti, acesta este un lucru bun si ti-l va da. Daca insa ceri sa ti se dea harisma rugaciunii pentru a simti placere, bucurie in ruga­ciune, atunci cum sa-ti dea asa ceva? – Gheronda, uneori ma rog ca Dumnezeu sa-mi dea dumnezeiasca luminare. Este corecta aceasta ce­rere a mea?

– Mai intai sa te straduiesti tu sa o dobandesti si numai dupa aceea sa ceri de la Dumnezeu dumneze­iasca luminare, pentru ca Dumnezeu vrea mai intai straduinta noastra si numai dupa aceea ne da ceea ce-I cerem. Sa cugeti, sa te rogi, sa iei aminte si sa actionezi cu intelepciune; si numai dupa ce vei face asa va veni dumnezeiasca luminare. Sa presupunem ca te in­treaba cineva despre o problema. Tu sa nu te grabesti sa raspunzi, ci sa ceri lui Dumnezeu sa te lumineze:

„Dumnezeul meu, sa zici, lumineaza-ma sa spun ceea ce trebuie”.

Si Dumnezeu iti va da cuvant, potrivit cu imprejurarea. Raspunsul grabit este al mintii, in timp ce raspunsul ce trece prin rugaciune este al lui Dumnezeu. – Gheronda, lipsa trezviei ma face sa-mi fie fri­ca sa cer de la Dumnezeu sa ma ajute intr-o anumita stradanie a mea, pentru ca vad ca nu pun in valoare prilejurile pe care mi le da. – Sa ceri ajutorul lui Dumnezeu si, in acelasi timp, sa-L rogi sa-ti dea si trezvie, ca sa poti pune in valoare prilejurile pe care ti le va da. – Gheronda, este corect sa-L rugam pe Dumnezeu sa ne ajute sa ajungem in Rai? – Eu nu-L rog pe Dumnezeu sa ajung in Rai, ci Il rog sa ma ajute ca sa nu-L mahnesc cu purtarea mea. Dar daca voi ajunge in iad, asta nu inseamna ca-L voi mahni pe Dumnezeu? Prin urmare, nici in iad nu voi ajunge, de vreme ce-L rog sa ma ajute sa nu-L mahnesc.

Rugaciunea in boala

– Gheronda, in ultima vreme am probleme cu ini­ma si ma tem sa nu patesc ceva. elder_paisios– Nu te teme. Toti trebuie sa avem ceva, pentru ca daca avem ceva, atunci stam la picioarele lui Hristos si-L rugam ca sa ne ajute. – Gheronda, va rog, rugati-va pentru mine ca sa ma fac bine. – Nu-ti este de folos ca sa faci rugaciune pentru aceasta. Daca faci rabdare cu credinta in Dumnezeu, vei primi pensie de la Serviciul de Asigurari al lui Dumnezeu, care este mai mare decat OAA[14]. Am citit undeva ca un bolnav il ruga pe Sfantul Panteleimon sa-l faca bine, insa Sfantul nu-l vindeca. Acela insa a continuat sa-l roage. In cele din urma s-a vindecat. Dar cand a murit si a mers in cealalta viata, a vazut ca, din pricina ca se vindecase, a pierdut multe cununi. Atunci i-a spus Sfantului Panteleimon: „De ce m-ai vindecat, daca ai stiut ca voi pierde cununile?”. – Gheronda, in ceea ce priveste sanatatea, pana in ce punct trebuie sa ma las in mainile lui Dumnezeu?Mai intai sa te incredintezi lui Dumnezeu si apoi sa te incredintezi omului, medicului. – Gheronda, cum trebuie sa infruntam insa o boala grea?Inainte de a ne incredinta medicilor, sa premear­ga rugaciunea, privegherea, ca sa ajute Dumnezeu si sa-i lumineze pe medici. Puneti si putin untdelemn din candela Sfantului Arsenie, beti putina agheasma, cititi si vreun psalm. – Gheronda, din pricina bolii nu-mi pot indeplini indatoririle mele duhovnicesti si din aceasta pricina ma mahnesc. – Acum, cand esti bolnava, sa nu faci nimic, nici „Doamne Iisuse”, nici metanii, ci numai sa spui „Slava Ţie, Dumnezeule!”, si aceasta este de-ajuns[15]. – Gheronda, acum, cand sunt bolnava si sufar, nu ma pot aduna in rugaciune. – In acest caz rugaciunea se face si cu osteneala si cu durere: se face si cu nevointa si de aceea este auzita mai repede decat rugaciunea pe care o faci atunci cand esti sanatoasa. Sa iubim putin si durerea. Boala este o mare bi­necuvantare pentru om. Cand omul constientizeaza aceasta, o primeste cu bucurie si canta cu bucurie: „Binecuvanta-voi pe Domnul in toata vremea”[16]. Imi aduc aminte de batranul Gavriil de la Karulia, care avea niste dureri de nesuportat… Iar cand il cuprin­deau durerile, incepea sa cante. Statea mereu intins jos. Adeseori spunea:

„Unii imi spun: «Cruce, Cruce!», dar cuie nu am. Ce fel de cruce este aceasta fara cuie?”.

– Cata vreme a tinut asta? – Destula vreme, vreo doi ani. Era singur cu desavarsire. Si sa vedeti, in partea de jos a chiliei sale se facuse o crapatura. Iarna intra pe acolo un curent prospetel… Dar acela, in mijlocul durerilor si al frigu­lui, psalmodia si slavoslovea pe Dumnezeu. In boala psalmodia este medicament. Si grav bol­nav sa fie cineva si sa sufere mult, cand aude o psalmo­die, il mai lasa putin durerea. Daca va putea si el insusi sa psalmodieze putin, atunci chiar se va distra. Iata, eu in noaptea aceasta am suferit mult, dar am cantat la diapazon. Tot curajul pe care l-am avut, l-am dat acolo. Si stii cata putere mi-a dat aceasta psalmodie[17]?


[4] Locul nu a fost identificat.
[5] Vezi Matei 6,33.
[6] Cf. Matei 21,22.
[7] Matei 6,11.
[8] Vezi I Regi 8,4-22
[9] Vezi I Regi 14,24-31 si 22,16-21
[10] Matei 7,10.
[11] Sfantul Isaac Sirul, Cuvinte Ascetice, Epistola 4
[12] Locul nu a fost identificat.
[13] Vezi Matei 7,7; Luca 11,9.
[14] Organizatia Asigurarilor Agricole.
[15] Staretul se adreseaza unei monahii foarte bolnave, dar cu multa marime de suflet.
[16] Psalmul 33,2. [17] Staretul a spus aceasta la 11 iunie 1994, cu o luna inainte de adormirea sa

(din: Cuviosul Paisie Aghioritul, “Despre rugaciune”, Editura Evanghelismos, Bucuresti, 2013)

vol_6_despre_rugaciune

Legaturi:

***

*

***


Categorii

Cuviosul Paisie Aghioritul, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Rugaciunea (Cum sa ne rugam?)

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

13 Commentarii la “Cum si pentru ce sa ne rugam? SFANTUL PARINTE PAISIE AGHIORITUL: Sa cerem mila lui Dumnezeu pentru noi insine si pentru ceilalti

  1. Acest paragraf m-a mișcat mult:
    “Imi aduc aminte de batranul Gavriil de la Karulia, care avea niste dureri de nesuportat… Iar cand il cuprin­deau durerile, incepea sa cante. Statea mereu intins jos. Adeseori spunea:

    „Unii imi spun: «Cruce, Cruce!», dar cuie nu am. Ce fel de cruce este aceasta fara cuie?”.

    – Cata vreme a tinut asta?

    – Destula vreme, vreo doi ani. Era singur cu desavarsire. Si sa vedeti, in partea de jos a chiliei sale se facuse o crapatura. Iarna intra pe acolo un curent prospetel… Dar acela, in mijlocul durerilor si al frigu­lui, psalmodia si slavoslovea pe Dumnezeu.”

    Da, iată ce putere are credința puternică la capătul vieții unui om care s-a sfințit!

  2. Pingback: “DOAMNE, DA-NE NOUA INTOTDEAUNA PAINEA ACEASTA!” -
  3. Pingback: Cuviosul Paisie Aghioritul ne invata CUM SA NE RUGAM PENTRU CEILALTI (II) – Rugaciunea CU DURERE IN INIMA pentru cazuri concrete si pentru toata lumea -
  4. Pingback: RODUL RABDARII SI AL NADEJDII. De ce Dumnezeu pare uneori neinduplecat si intarzie sa ne implineasca rugaciunile? -
  5. Pingback: CUVIOASA MACARIA – MANGAIETOAREA SUFERINZILOR (†18 iunie 1993): “Am ajuns sa traim vremuri rele. Oamenii sunt indeobste vicleni, facatori de rele, nu se supun defel Domnului Dumnezeu… Astazi se poate ajunge la Dumnezeu numai prin boala
  6. Pingback: PARINTELE CIPRIAN din Namur, Belgia despre lucrarea RUGACIUNII comunitare: “CANDELA” – ca forma de supravietuire si rezistenta duhovniceasca in vremurile din urma: “Rascumparati vremea, ca zilele rele sunt” | Cuvântul Ortodo
  7. Pingback: Sfantul Cuvios Paisie Aghioritul despre CUM POT FI AJUTATI SI CUM AR TREBUI SLUJITI CEI BOLNAVI. “Daca nu suspini in pat, suspina cel putin in rugaciunea pentru bolnavi. Daca cerem ceva de la Dumnezeu fara sa jertfim şi noi ceva, rugaciunea nu ne e
  8. Pingback: Maica Macrina Vassopoulos despre PUTEREA RUGACIUNII, ASCULTARII SI TREZVIEI: “Rugaciunea este cel mai mare dar pentru om. Sa nu traim usuratic, fara profunzime, SA NU FIE VIATA NOASTRA SUPERFICIALA SI DE NIMIC. Cand omul are luare-aminte si rugaciun
  9. Pingback: Maica Macrina Vassopoulos (II) despre PUTEREA RUGACIUNII, ASCULTARII SI TREZVIEI: “Rugaciunea este cel mai mare dar pentru om. Sa nu traim usuratic, fara profunzime, SA NU FIE VIATA NOASTRA SUPERFICIALA SI DE NIMIC. Cand omul are luare-aminte si rug
  10. Pingback: Conferinta de la Optina a PARINTELUI IOACHIM PARR despre RUGACIUNE (video si traducere): “Nu-L vei iubi niciodata pe Dumnezeu si nu te vei ruga niciodata cu adevarat daca nu incetezi sa te iubesti pe tine insuti” (PRIMA PARTE) | Cuvântul Orto
  11. Pingback: SFANTUL NECTARIE AL OPTINEI, ultimul staret al legendarei “dinastii” duhovnicesti. HARISME, MINUNI si INVATATURI de mare insemnatate despre CUM SA NE RUGAM LA DIFERITE NEVOI si CUM SA NE MARTURISIM: “Puterea rugaciunii nu sta in multele
  12. Pingback: “În numele iubirii şi în numele binelui comun, în zilele noastre chiar şi cei sănătoşi, chiar şi cei curaţi sunt ostracizaţi şi sunt consideraţi un pericol pentru societate”. PS MACARIE despre cazul NOVAK DJOKOVIC și însemnătat
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate