“CAND DRAGOSTEA E IMPARATEASA…” Jean-Claude Larchet talcuieste cuvintele Sfintilor Parinti despre iubirea crestina
***
SFÂNTUL SIMEON NOUL TEOLOG:
Mai bine cu fratele în iad decât în ceruri fără el
Text:
„Am văzut un om care pentru cei ce cădeau în cuvânt sau în faptă şi stăruiau în cele rele până într-atât se întrista şi suspina, încât se părea că numai el cu adevărat trebuia să dea socoteală pentru toţi aceia şi să fie predat osândei. L-am văzut pe altul care voia cu atata râvnă mântuirea fraţilor lui, încât de multe ori cu lacrimi fierbinţi se ruga din toată inima iubitorului de oameni Dumnezeu sau să-i mântuiască pe aceia, sau sa fie osândit şi el împreună cu ei, nevrând să se mântuiască singur, din pricina unei dispoziţii prin care imita pe Dumnezeu, ca Moise; căci legat de ei duhovniceşte prin iubire în Duhul Sfânt, nu voia să intre nici măcar în Impărăţia cerurilor despărţit de ei.”[1]
Comentariu:
Pentru iubirea lor cea mare, sfinţii se simt una cu tot neamul omenesc; poartă în inima lor pe „întregul Adam”, pe omul din totdeauna şi din tot locul, nu filosofic, ci cu simţirea vie a înfrăţirii cu toţi, mai bine zis cu fiecare în parte; şi aici, pe pământ, sfântul se face părtaş la suferinţele fratelui, şi în veşnicie cu dor doreşte să împartă cu el bucuria; iar de e fratele lipsit de ea, e gata să piardă Impărăţia si să îndure chinuri în iad alături de cei osândiţi.
Că aşa e iubirea, îi iubeşte fără osebire pe toţi: pe păcătoşi, pe drepţi, pe răi — răuvoitori, adică, şi nărăviţi în rău — şi pe buni. Dragostea nu voieşte răul cuiva, ci întotdeauna numai binele i-l vrea. Cum, dar, nu va voi ca fratele să scape de răul cel mare, care-i iadul, şi să aibă parte de cel mai mare bine, de desfătarea din împărăţie, unit cu Dumnezeu?
Cel ce voieşte, din preaplinul iubirii, să fie mai degrabă osândit cu păcătoşii decât să se mântuiască fără ei, nu le îndreptăţeşte acestora păcătuirea, ci suferă pentru că sunt păcătoşi şi vrea să-i vadă mântuiţi. De aceea se roagă pentru ei, ca să se întoarcă de la păcat, să se căiască, şi Dumnezeu să le ierte greşelile lor. Vrea cu iubirea să îmblânzească pe Iubitorul de oameni Dumnezeu, ca să biruie mila, iar nu dreptatea Lui.
Cel care nu primeşte să se mântuiască de unul singur se face următor al lui Moise, care-L ruga pe Dumnezeu să ierte pe Israel pentru închinarea la viţelul de aur, spunând: De vrei să le ierţi păcatul acesta, iartă-i; iar de nu, şterge-ma şi pe mine din cartea Ta, în care m-ai scris! (Ieş. 32, 32).
Si chiar mai mult, se face următor al lui Dumnezeu, zice Sfântul Simeon. Că nici Domnul, întrupându-Se, nu S-a mântuit doar pe Sine; pentru că a luat asupra Sa firea omenească cea de obşte, nu firea unui singur om, şi aşa, purtând în El tot neamul omenesc, a pătimit, S-a pogorât la iad — căci, după păcatul lui Adam, tot neamul omenesc era sortit să meargă în Şeol — şi, înviind, a ridicat odată cu El din moarte pe toţi oamenii, ca nu cumva să piară vreunul dintr-aceştia mici (Mt. 18, 14). Si nu doar a dorit ca toţi oamenii să se mântuiască si la cunoştinţa adevărului să vină (I Tim. 2, 4), ci Insuşi S-a jertfit, pătimind şi murind de bunăvoie, ca să-i mântuiască cu adevărat si ca toţi cei uniţi cu El în Biserica sa poată primi, în Duhul, harul mântuirii.
SFÂNTUL GRIGORIE DE NYSSA: Unitatea în Duhul, rod al iubirii de Dumnezeu şi de oameni
Text:
„Dar dacă iubirea scoate afară cu desăvârşire frica, după cum s-a scris (cf. I In 4, 18), şi frica, preschimbându-se, devine iubire, atunci toţi cei ce se mantuiesc se fac o unitate, unindu-se între ei în împletirea cu Singurul bun, prin desăvârşirea porumbiţei […]. Aceasta se tâlcuieşte limpede în Evanghelie prin cuvântul Domnului. Căci dându-le ucenicilor Săi, prin binecuvântare, toata puterea, printre alte bunuri pe care le dăruieşte sfinţilor, prin cuvintele către Tatăl, adaugă şi pe cel mai de căpetenie dintre bunuri, anume pe acela de a nu mai fi dezbinaţi prin deosebirea voilor în judecata despre bine, ci să fie toţi una, uniţi în binele cel unul şi singur, aşa încât prin unirea Duhului Sfânt, cum zice Apostolul, strânşi în legătura păcii, să se facă toţi un trup şi un duh, printr-o singură nădejde la care au fost chemaţi (cf. Efes. 4, 3). Dar e mai bine să dăm după literă înseşi cuvintele dumnezeieşti ale Evangheliei: Ca toţi să fie, zice, una, după cum Tu, Părinte, întru Mine şi Eu întru Tine (In 17, 21).
Şi legătura acestei unităţi e slava. Iar că prin slavă e numit Duhul Sfânt, nu va nega cineva din cei cu judecată, privind la cuvintele Domnului. Pentru că zice: Slava pe care Mi-ai dat-o le-am dat-o lor (In 17, 22). Căci le-a dat cu adevărat ucenicilor o astfel de slavă Cel ce a zis către ei: Luaţi Duh Sfânt (In 20, 22). Şi a luat această slavă, pe care a avut-o totdeauna înainte de a fi lumea, Cel ce a îmbrăcat firea omenească. Iar după ce S-a slăvit Acesta, prin Duhul, se face transmiterea slavei la toţi cei înrudiţi cu ea, începând de la ucenici. De aceea zice: Slava pe care Mi-ai dat-o le-am dat-o lor, ca să fie una, precum Noi una suntem: Eu întru ei şi Tu întru Mine, ca ei să fie desăvârşiţi întru unime (In 17, 22-23).”[2]
Comentariu:
Când dragostea e împărăteasă, oamenii sunt strâns uniţi între ei — şi cu Dumnezeu se află în unire —, de parcă ar fi o singură făptură; înstrăinarea şi dezbinarea au pierit.
Aşa-i unirea cea aievea şi desăvârşită a veacului ce va să fie, pe care cu mult dor o doreşte Biserica — căci i s-a dat încă de acum să guste din dulceaţa ei. Iar Sfântul Grigorie de Nyssa spune că unirea aceasta minunata are un îndoit temei.
Obârşie si icoană îsi are în unirea dintre Tatăl si Fiul, în iubire; şi când Se roagă Domnul, cerând: Ca toţi să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine şi Eu întru Tine, aşa şi aceştia în Noi să fie una (In 17, 21), ne învaţă că unirea dintre noi e după chipul unirii din sânul Preasfintei Treimi, că sfârşitul iubirii nu-i iubirea, ci unirea cu Dumnezeu, si în El să fim cu toţii uniţi.
Unirea în iubire e lucrarea Duhului Sfânt, adică a puterii Sale, numită în Scripturi şi slavă, necreată, strălucind din veci, şi în veacul de acum dată nouă, celor ce suntem creaturi, drept har, ca să ne facem părtaşi la viaţa cea dumnezeiască, după vrednicia ce-o avem.
Harul dat nouă vine de la Dumnezeu-Tatăl, prin Fiul, în Duhul Sfânt. Intre comuniunea din sânul Preasfintei Treimi si cea din sânul Bisericii, în care viază, în Hristos, firea restaurată şi înnoită a întregului neam omenesc, e aşadar o strânsă legătură; aceeaşi energie dumnezeiască, care se mişcă între Tatăl si Fiul si Duhul Sfânt dezvăluind comuniunea Lor, se comunică oamenilor şi se mişcă între ei, descoperind o comuniune asemănătoare între ei si a lor cu Dumnezeu.
Comuniunea ce se naşte astfel nu e unirea firească a celor ce vor şi simt la fel; e mai presus de fire, săvârşită prin harul Duhului Sfânt; căci El îi ţine pe credincioşi în unire şi îi uneşte zelos cu Dumnezeu, fâcându-i părtaşi la viaţa, iubirea, pacea şi toate celelalte însuşiri dumnezeieşti; căci e vistiernicul lor şi le dăruieşte celor gătiţi să se împărtăşească de darurile Sale.
[1] Catechese 8, 49-67, în Catecheses, vol. III, Sources chretiennes, nr. 104, Cerf, Paris, 1964, p. 91; în rom., Cateheze, Scrieri II Deisis, Sibiu, 1999.
[2] Extras din Homelie 15 sur le Cantique des cantiques, în Sf. Grigorie de Nyssa, Le Cantique des cantiques, „Les Peres dans la foi”, Ed. Migne, Paris, 1992, pp. 307-308; în rom., în col. PSB, vol. 29.
(in: Jean-Claude Larchet, “Despre iubirea crestina”, Editura Sophia, Bucuresti, 2010)
Tot de Jean-Claude Larchet:
- CINE SUNT CEI MILOSTIVI?
- Jean-Claude Larchet despre SURSELE SPIRITUALE ALE BOLILOR PSIHICE (fragment): VINOVATIA, FRICA, IDOLATRIA, OBSESIILE, INJOSIREA DE SINE, s.a.
- GARBOVIREA NEVAZUTA – ADANCUL NESTIUT AL PATIMILOR
- Boala si nebunia slavei desarte
- Jean-Claude Larchet ne talcuieste cuvantul providential primit de Sfantul Siluan: “TINE-TI MINTEA IN IAD SI NU DEZNADAJDUI!”
- Psihoza gripei noi si atacul la inima credintei noastre
***
Legaturi:
- Parintele Savatie: Porunca cu scandal: CRESTINISMUL ESTE DRAGOSTE IZVORATA DIN DURERE
- “Daruirea contine oxigen duhovnicesc”
- DUREREA INIMII – CHEIA CARE DESCHIDE LACATELE DIN NOI
- Iubirea este criteriul Judecatii de Apoi. Dar care iubire?
- OMUL DUHOVNICESC ESTE PLIN DE DURERE PENTRU CEILALTI
- O rugaciune de care avem mare nevoie astazi: rugaciunea pentru lume a Cuviosului Paisie Aghioritul
- Rugaciunea Sfantului Siluan Athonitul pentru lume
- IUBIRE SI DREPTATE. “Sau vei avea si tu o inima de fier? Dar in rai nu e nevoie de fier…”
- Cuviosul Sofronie: MANTUIREA NOASTRA STA IN UNIREA NOASTRA
- CUVIOSUL SOFRONIE (†11 iulie 1993) DESPRE ORBIREA OMULUI CONTEMPORAN: “In afara smereniei sau fara smerenie nu este si nici nu poate fi iubire”
- “Doamne, Tu apara-ne, Tu vezi neputintele noastre de a rezista valurilor suferintei cosmice!”
- Cuviosul Sofronie: “In locul regulei scrise trebuie ca inima noastra sa se largeasca…”
- “Ia seama mai intai la suferinta sufletelor!”
- MILA CA MARTURISIRE A LUI HRISTOS
- “Toţi ne gîndim numai la noi înşine. De aceea ne înecăm cu toţii”
- “Unde este dragoste, acolo este plansul”
- “Fratele meu este viata mea”
- ASTAZI NE LIPSESTE MILA
- “El a luat asupra-Si durerile noastre si cu suferintele noastre S-a impovarat”
- MARTURII DE LA SI DESPRE PARINTELE STANILOAE – OMUL LUI DUMNEZEU, OMUL APROAPELUI, OMUL TAINEI, OMUL COMUNIUNII. “La inceput a fost iubirea”
- EXPERIENTA TREIMII: “Suntem totdeauna Trei…”
- “Cum sa stii daca iubesti cu adevarat pe cineva, daca nu ai suferit pentru el?“
- CRUCEACARE ODIHNESTE
- DULCEATA SI DURERE DUHOVNICEASCA DE LA AVVA SELAFIIL SIBERIANUL (I): “Lumea aceasta e bolnava si are nevoie de Iubire”
- PARINTELE MIRON MIHAILESCU – INIMA ARSA DE DUHUL ADEVARULUI CARE “INCENDIA” CONSTIINTELE
- PRIETENIA DUHOVNICEASCA – de Pr. Marc-Antoine Costa de Beauregard
- Sfintii Trei Ierarhi si prietenia duhovniceasca
Cu dor şi dragoste Iisuse
Î-Ţi cer mereu, mereu iubire
Curată, vie, ortodoxă,
Smerită pentru mântuire.
De ani şi ani râvnesc cu sete
Să fiu mai bun mai iubitor,
Dar sunt tot rece şi netrebnic
Slăvitule Mântuitor.
Iubirea mi-i mereu aceiaşi
-Reală numai ca dorinţă-
Deşi cunosc şi lupt Iisuse
Să fiu mai vrednic în credinţă.
E plin pământul de tratate,
Şi ’nvăţături despre iubire
-Date ca sfaturi pentru ceilalţi-
Dar ne’aratătate prin trăire.
Toţi vrem valorile-i înalte
Şi bucuria ei cea dulce,
Dar fără chinul răstignirii,
Fără Golgota, fără cruce.
Iar Tu’mi arăţi întotdeauna,
Că tot pe mine mă iubesc,
Că egoismul şi mândria
Nu o permit, deşi-o râvnesc .
Că grele patimi stau de veghe
Să-mi nimicească tot ce-i sfânt
Şi să rămân doar cu dorinţa
Şi exprimarea prin cuvânt.
Şi că-n trăiri exterioare
Şi în cuvinte mari Iisus
Rămân acelaşi sec şi rece
Chiar de-am crezut că mi-i deajuns.
Căci unde-i viaţa cea smerită,
Unde-i adânca rugăciune,
Unde-i durerea pentru semeni
Şi jertfa rugii pentru lume ?
Unde e mila mea concretă
Pentru sărmanii cei din frig
Pe lângă care trec tot timpul
Şi nu le dau nici de’un covrig ?
Unde mi-i lacrima din rugă,
Pentru părinţi şi pentru fraţi
Pentru sărmanii fără slujbă,
Pentru păstori, pentru bogaţi ?
Pe ce-mi consum munca şi banii,
Şi unde-mi caut bucuria,
Şi cât voi crede că’n nimicuri
Î-mi voi spori ortodoxia ?
Tu’aveai şi cerul şi pământul
Puterea Ta şi nemurirea
Dar ai venit la chinul crucii
Să ne aduci toată iubirea.
Că dragostea-Ţi fără de margini
Ne-a dat viaţa, ne hrăneşte,
Că-n tot ce-i cerul şi pământul
Iubirea Ta se dovedeşte.
Însă doar crucea ne înalţă
Pe veci de veci în cerul Tău
Făcându-ne fii ai luminii
Şi casnicii lui Dumnezeu.
Dar cu puţinul care-l facem
Putem să dobândim iubirea
Nerăstignindu-ne lăuntru
Şi ocolind despătimirea ?
Şi nu’n zadar zidim pe’afară,
Şi vorbim straşnic de credinţă,
De nu ne dobândim iubirea
Prin milă şi prin pocăinţă ?
Conncretul ei se află numai
În egoismul răstignit,
În fecioria din’lăuntru
Şi-n duhul pururi umilit.
Ajută-ne Doamne Isuse
Să înţelegem că ce-i sfânt
Se dobândeşte-n rstignirea
Dusă în faptă, din cuvânt.
Desi articolul e foarte clar (si relativ scurt avand in vedere tema) foarte greu am inteles “cand dragostea e imparateasa”.
Asta poate fiindca acest fel de dragoste care uneste Persoanele Presfintei Treimi si la care Dumnezeu ne face cinstea de a ne invita sa fim partasi, este un atribut al vietii viitoare.
Mai aproape de intelegerea mea este dragostea neimpartasita.
Ma gandesc la dragostea lui Hristos pentru omenire.Pentru aceasta lume care ii refuza dragostea.Care dintre oameni se vrea urmator Lui, va trebui sa bea si din paharul acestei suferinte si poate Domnul il va rasplati in Cer cu bucuria de a se impartasi din dragoste cea “imparateasa”.